Starszy o co najmniej 30 lat, cierpiący na bóle nóg i stawów, z ograniczoną sprawnością, a do tego niedowidzący z powodu jaskry i niedosłyszący. Tak czuł się prezydent Arkadiusz Chęciński, który wczoraj w siedzibie Centrum Informacji Miejskiej w Sosnowcu ubrał na siebie tzw. symulator starości. A to był dopiero początek jego problemów. Prawdziwym wyzwaniem okazało się załatwienie sprawy urzędowej, czyli wypełnienie wniosku, pokonanie schodów prowadzących z popularnej Patelni na ul. Warszawską i zakup leków w aptece.
Akcja, w której wziął udział prezydent, jest elementem projektu edukacyjnego „Poczuj, żeby zrozumieć”, realizowanego przez katowickie stowarzyszenie Mocni Razem. W ramach tego innowacyjnego projektu uczestnikom przybliża się świat osób starszych, ich potrzeby, sposób funkcjonowania i ograniczenia.
– Czuję ogromy ciężar. Jest mi nie tylko potwornie ciężko i gorąco, ale do tego jeszcze nie widzę za dużo, niewiele słyszę i mogę chodzić bardzo wolno. Właściwie nie mogę się ruszyć. Proszę mówić do mnie głośno, powoli i nie iść tak szybko – apelował prezydent, wcielając się w rolę seniora, dla którego codzienne funkcjonowanie jest często nie lada wyczynem.
Symulator starości pozwala doświadczyć, z jakimi ograniczeniami muszą zmagać się osoby starsze i z niepełnosprawnościami. – Po ubraniu takiego symulatora od razu zmienia się optyka. Wydaje nam się, że z naszymi seniorami jest wszystko dobrze, a tymczasem każdego dnia wstają z bólem, niedowidzą, niedosłyszą i nie potrafią się poruszać. Dostrzegliśmy potrzebę edukacji w tym zakresie. To na pewno nauka empatii i wrażliwości – mówi Agnieszka Rzepecka, prezes stowarzyszenia Mocni Razem i edukatorka wrażliwości.
Na symulator składają się m.in. słuchawki wygłuszające dźwięki, okulary symulujące jaskrę, ograniczenia stawów kolanowych i łokciowych, rękawice, obciążenia całej sylwetki, jak i kołnierz na szyję.
Symulator starości kilka miesięcy temu jako pierwsi w Sosnowcu przetestowali wszyscy pracownicy Domu Pomocy Społecznej nr 1, zarówno ci, którzy zajmują się seniorami, jak również pracownicy administracji i obsługi w trakcie warsztatów „Poczuj, żeby zrozumieć”, prowadzonych przez doświadczonych edukatorów. Podczas zajęć pracownicy DPS-u mieli możliwość rozpoznania, jak reaguje osoba mająca trudności z prawidłowym widzeniem, ze słuchem, zmniejszoną ruchliwością i zaburzeniami równowagi.