Mikroskopy i preparaty mikroskopowe, modele struktur biologicznych, zestawy do badań środowiskowych wody i gleby czy zminiaturyzowane urządzenia takie jak turbina wiatrowa, panel fotowoltaiczny i hydrokar to tylko niektóre z wynalazków, z jakich mogą korzystać uczniowie VI Liceum Ogólnokształcącego im. J. Korczaka w Sosnowcu. Nowoczesne urządzenia znajdują się w Zielonej Pracowni pn. „Pogoń za Ekomiastem”, której kompleksowy remont i wyposażenie były możliwe dzięki zwycięstwie szkoły w konkursach „Zielona Pracownia_Projekt’2022” i „Zielona Pracownia’2022”, organizowanych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. W uroczystym otwarciu pracowni, które odbyło się 10 listopada, uczestniczyli m.in. Mateusz Bochenek, poseł na Sejm RP, Katarzyna Wanic, naczelnik Wydziału Edukacji UM w Sosnowcu, Mariusz Szeremeta, wizytator Kuratorium Oświaty w Katowicach oraz Katarzyna Klich, przewodnicząca Rady Rodziców. Unikatowy projekt szkolnej pracowni przygotowały nauczycielki Anna Nowak-Palka i Ewa Jędrusik przy wsparciu Moniki Świąteckiej, kierowniczki administracyjnej. Podczas uroczystości odczytano również list posłanki do Parlamentu Europejskiego – Jadwigi Wiśniewskiej.
Nagrodę za zwycięstwo w konkursie, czyli dwa granty w łącznej wysokości 50 tysięcy złotych, przeznaczono na remont i wyposażenie pracowni oraz zakup pomocy dydaktycznych.
– Nazwa naszej pracowni nawiązuje do dzielnicy Pogoń, w której znajduje się szkoła. Aranżacja pracowni nawiązuje do projektów ekomiast przyszłości. W miastach tych parki oraz farmy warzywne pionowo uzupełniają betonową architekturę. Z tego powodu w pracowni wnęki wypełniono porostem – chrobotkiem reniferowym oraz powieszono „chrobotkowy” zegar. Salę wyposażono w osiem oświetlonych stanowisk mikroskopowych. Położono m.in. nową wykładzinę, kupiono meble oraz zamontowano ekran interaktywny – mówi Maria Policht, dyrektorka szkoły. To zresztą nie wszystko. Wyremontowano także zaplecze pracowni. – Zaplecze przekształcono w minilaboratorium biologiczne, w którym przy wyspie laboratoryjnej, uczniowie mogą wykonywać doświadczenia i zakładać hodowle. Fototapeta brzozowego lasu pozytywnie wpływa na nasz nastrój – dodaje Anna Nowak-Palka.
Podczas otwarcia pracowni goście mieli okazję m.in. wysłuchać wykładu dr Michaliny Kasprzyk-Kuźniak na temat zasad funkcjonowania zrównoważonych miast, zobaczyć świat okiem mrówki, czyli przez okulary fasetkowe, przefiltrować wodę z kałuży czy uruchomić hydrokar – samochód na wodę. Nie zabrakło także „zielonego” tortu oraz poczęstunku. – Pracownia zmieniła się całkowicie. Przez zmianę wizualną w sali panuje też twórcza atmosfera do nauki i przeprowadzania eksperymentów. Dzięki pomocom dydaktycznym łatwiej przyswaja nam się wiedzę, a widok lasu wpływa na nas relaksująco – podsumował Błażej Gołdyn, uczeń klasy III c.