W Sosnowcu trwa wielka inwestycja kolejowa. Od miesiąca na odcinku w kierunku Będzina pociągi jeżdżą już po nowym torze ułożonym na nowych mostach – nad ulicą Nowopogońską i nad Czarną Przemszą. Dwa stare tory są już nieczynne – teraz trwają tam prace związane z budową kolejnych przęseł nowych mostów. Niebawem centrum miasta czekają też komunikacyjne kłopoty, bo przez miesiąc zamknięty będzie wiadukt nad ul. Piłsudskiego.
Wiadukt kolejowy nad ulicą Piłsudskiego to newralgiczne miejsce na komunikacyjnej mapie miasta biorąc pod uwagę nie tylko ruch samochodowy, ale też trasy autobusów i tramwajów. W ramach przebudowy trasy z Będzina do Katowic na czterotorową – dwa tory będą przeznaczone dla pociągów dalekobieżnych, a dwa dla podmiejskich – kompleksowo wyremontowane zostaną również wszystkie wiadukty. Pierwotnie wiadukt nad ul. Piłsudskiego w centrum miasta planowano zamknąć na początku lutego. Teraz wiadomo, że moment ten przesunie się w czasie o około dwa tygodnie.
– Rozpoczęcie prac na wiadukcie przy ul. Piłsudskiego planowane jest w połowie lutego 2025 roku. Droga pod wiaduktem dla ruchu kołowego będzie zamknięta przez około trzydzieści dni. Ruch pieszy będzie utrzymany – mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Wiadukt nad ul. Piłsudskiego w Sosnowcu, ze względu na zły stan techniczny przęseł, będzie przebudowany. Zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, zachowane zostaną portale wjazdowe w historycznym kształcie. Dodatkowo odnowimy bariery ochronne i charakterystyczne słupy podpierające obiekt – dodaje.
Po miesiącu prac przejazd pod wiaduktem zostanie otwarty. Wówczas prace przeniosą się w inne miejsce – na wiadukt nad ul. Żeromskiego przy Parku Sieleckim.
– Mając na uwadze komfort mieszkańców, zmiany będą wprowadzane etapami. Na czas zamknięć będą przygotowane alternatywne trasy dojazdu, o których poinformujemy z wyprzedzeniem – mówi Katarzyna Głowacka.
Mosty i wiadukty to niejedyne miejsce, gdzie toczą się prace przy modernizacji linii kolejowej. Przy ul. Chemicznej powstaje nowy przystanek Sosnowiec Środula i podziemne przejście pieszo-rowerowe. Na stacji Sosnowiec Główny, przy wjeździe od strony Katowic i Sosnowca Południowego, budowana jest nowa nastawnia. Prace toczą się też między Sosnowcem a Katowicami – poszerzono już m.in. wiadukt w Szopienicach tak, by zmieściły się pod nim dodatkowe tory i zbudowano mur oporowy przy nowym przystanku Katowice Morawa.
Kolejarze podkreślają, że rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego wpłynie na zwiększenie przepustowości – będzie mogło kursować więcej pociągów. Na stacji Sosnowiec Główny powstanie też dodatkowy peron. Dziś nieczynna jest krawędź peronowa przy torze nr 1. Zasadniczo pociągi w kierunku Katowic odjeżdżają z peronu 2, a większość w kierunku Zawiercia – z peronu nr 1 przy budynku dworca.
Wszystkie prace mają się zakończyć do 2027 roku. Wartość zadania to 785 mln zł netto. Dofinansowanie w wysokości 85 procent pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.