W Sosnowieckim Szpitalu Miejskim Sp. z o.o. w restrukturyzacji ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjna mająca na celu skrócenie kolejek w poradniach i optymalne wykorzystanie dostępności lekarzy. Kampanię przygotowaną przez Instytut Publico i Izbę Lekarską, patronatem objęło Ministerstwo Zdrowia, a jako partnerzy wsparli: NFZ, Akademia WSB i Związek Szpitali Powiatowych.
Choć wiedzą, że nie skorzystają z wyznaczonego terminu wizyty u specjalisty – nie zgłaszają tego. Wizyta się nie odbywa, lekarz czeka, termin przepada. A w miejsce nieobecnego pacjenta po poradę mógłby zgłosić się ktoś inny. Inni – choć wizytę u specjalisty mają zaplanowaną przykładowo na godz. 11:00, pojawiają się w poradni nawet kilka godzin przed czasem z nadzieją, że zostaną wcześniej przyjęci. To częste sytuacje w placówkach medycznych w Polsce i przyczyna zwiększania się kolejek, a czasami niepotrzebnych emocji. Można tego uniknąć w prosty sposób – wystarczy zapamiętać kilka prostych zasad komunikowanych w ramach kampanii. W odpowiedzi na te ogólnopolskie wyzwania Sosnowiecki Szpital Miejski inicjuje kampanię pt. „Nie za późno, nie za wczas. Do poradni przyjdź na czas”. W jej ramach, z myślą o komforcie pacjentów oraz optymalnym wykorzystaniu dostępności lekarzy, edukujemy jak w prosty sposób można usprawnić i skrócić czas oczekiwania na przyjęcie w poradniach.
Kolejki i tłok w poradniach to częsty widok w placówkach medycznych w kraju. Przyczyn ich powstawania jest wiele, a jedną z nich jest fakt pewnego nawyku – przychodzenia na wizytę z dużym, czasami nawet 2-3 godzinnym wyprzedzeniem. Część osób wychodzi z (błędnego) założenia, że jeśli jest zapisana na określoną godzinę, np. 12:30, ale lekarz przyjmuje już od samego rana, to wcześniejsze przyjście do poradni umożliwi szybsze przyjęcie. W efekcie tworzą się kolejki, tłok i niepotrzebne emocje, a pacjenci, zamiast spędzić w poradni kilkadziesiąt minut, są tam znacznie dłużej, niż powinni. To szczególnie ważne w przypadku starszych pacjentów, którzy dla swojego dobra i komfortu powinni w poradni przebywać jak najkrócej.
Odpowiedź na ten trapiący problem przygotował Sosnowiecki Szpital Miejski wspólnie z organizatorami akcji, Instytutem Publico oraz Śląską Izbą Lekarską. To pięć filarów prawidłowej wizyty w poradni. Akcja odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Zdrowia wraz z partnerami: Narodowym Funduszem Zdrowia, Związkiem Szpitali Powiatowych Województwa Śląskiego oraz Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią.
– Poradnie specjalistyczne w naszym szpitalu cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem ze strony pacjentów. Choć obowiązuje w nich system zapisu na określoną godzinę w danym dniu, niektórzy pacjenci wychodzą z założenia, że wcześniejsze przyjście umożliwi im „przeskoczenie” obowiązującej kolejki. Tworzy to sztuczne kolejki, niepotrzebny tłok i stres u pacjentów. Chcemy w miły, grzeczny i sympatyczny sposób przypomnieć Pacjentom o kilku prostych zasadach, które w efekcie poprawią ich komfort podczas wizyty w poradniach – mówi Aneta Kawka, prezes zarządu Sosnowieckiego Szpitala Miejskiego Sp. z o.o. w restrukturyzacji.
Stanowiące trzon akcji hasła znalazły się na szeregu materiałów informacyjnych, m.in. na plakatach rozwieszonych w obiektach sosnowieckiego szpitala, na ulotkach, które są rozdawane w rejestracji przed przybyciem na kolejną wizytę. Przygotowana jest także specjalna animacja, która w lekki i przystępny sposób wyjaśnia prawidłowe zasady korzystania z poradni. Film będzie wyświetlany na ekranach znajdujących się w poradniach, a także na oficjalnym Facebookowym fanpage’u Sosnowieckiego Szpitala Miejskiego, gdzie opublikowane zostaną też dedykowane grafiki i posty.
– Współpracując komunikacyjnie ze szpitalami i poradniami z całego kraju, a także spotykając się ze słuchaczami studiów MBA w ochronie zdrowia – zauważamy z jakimi wyzwaniami się mierzą i wspólnie szukamy prostych i skutecznych rozwiązań komunikacyjnych. W przypadku zwiększenia efektywności funkcjonowania poradni – wystarczy zmiana kilku prostych przyzwyczajeń, co w efekcie pozytywnie wpłynie na komfort pacjentów – mówi dr Krystian Dudek, właściciel Instytutu Publico, ekspert z zakresu PR w ochronie zdrowia, wykładowca i pełnomocnik rektor Akademii WSB ds. komunikacji i PR i dodaje – Już na starcie spotkaliśmy się z bardzo dobrym odbiorem tej inicjatywy i wsparciem najważniejszych Patronów i Partnerów w kraju – Ministerstwa Zdrowia i NFZ. Co ważne – każda zainteresowana udziałem w projekcie placówka, może zgłosić się do nas pod adresem mailowym: biuro@instytutpublico.pl i otrzyma komplet materiałów do wykorzystania. Już dzisiaj deklaracje takie zgłosiły nam szpitale z Gliwic, Tychów, Pszczyny i kilku miast spoza województwa śląskiego. W promocji kampanii w środowisku medycznym pomogą nam m.in. Izba Lekarska i Związek Szpitali Powiatowych, za co dziękujemy – podkreśla.
Przepadające wizyty to ogólnopolski problem. W Polsce coraz trudniej dostać się do specjalisty w krótkim czasie. Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele – włączając w to ograniczoną liczbę lekarzy specjalistów. Niestety coraz częściej zdarza się, że pacjenci, nie przychodzą na umówioną wcześniej wizytę, a wiedząc o planowanej nieobecności nie odwołują jej. Prowadzi to do powstania pustych miejsc w grafikach, które mogłyby zostać wykorzystane przez innych pacjentów. Przez brak odpowiedzialności i świadomości konsekwencji nieprzyjścia na umówioną wizytę, tworzy się sztuczna blokada w dostępie do opieki medycznej dla wielu chorych.
– Ta sytuacja generuje również ogromne straty finansowe. Niewykorzystane terminy wizyt oznaczają zmarnowane zasoby medyczne i czas lekarzy, który mogłyby być przeznaczony na pomoc innym pacjentom. Słowem kluczem jest tu odpowiedzialność. Jeśli nie możemy stawić się na zaplanowaną konsultację, powinniśmy odwołać ją odpowiednio wcześniej. Tylko w ten sposób będziemy mogli pomóc innym pacjentom, którzy również potrzebują medycznej pomocy, a także ograniczyć straty finansowe. Warto pamiętać, że koszty związane z niewykorzystanymi wizytami są nie tylko finansową stratą dla systemu opieki zdrowotnej, ale również zdrowotnym kosztem dla całego społeczeństwa– mówi dr. n. med. Tadeusz Urban, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach.
Opinię tę podziela także Narodowy Fundusz Zdrowia. Dostrzegając problem, NFZ już od kilku lat wprowadza stosowne rozwiązania, mające pomóc zapominalskim pacjentom. To m.in. specjalny system wiadomości SMS, które wysyłane są na kilka dni przed planowaną wizytą u lekarza.
– Problem tzw. „pustych przebiegów”, czyli zapisywanie się pacjentów do lekarzy i późniejsze niezgłaszanie się na wizyty, to problem dla nas wszystkich. Narodowy Fundusz Zdrowia w kolejkach, które są ewidencjonowane zgodnie z PESEL-em, na kilka dni przed wizytą przypomina o niej pacjentowi, jednak odpowiedzialność za kolejki do lekarza spoczywa na każdym z uczestników systemu ochrony zdrowia – również na podmiotach medycznych i pacjentach. Pacjenci często nie zdają sobie sprawy z konsekwencji związanych z niezgłaszaniem się na wcześniej umówione wizyty. Oczywiście powody nie przyjścia do lekarza mogą być różne, niejednokrotnie pacjent nie ma na nie wpływu (np. choroba). Jednak niezależnie od przyczyny, pacjent powinien o tym fakcie poinformować poradnię, do której wcześniej się zapisał. Nie chcemy nikogo karać – kluczowa w tym przypadku jest edukacja i uświadamianie o skali zjawiska – mówi Piotr Nowak, Dyrektor Śląskiego OW NFZ.
Sosnowiecki Szpital Miejski oferuje swoim pacjentom najwyższą jakość opieki medycznej na 13 oddziałach specjalistycznych, dysponując także jednym z najnowocześniejszych Bloków Operacyjnych w Polsce, kompleksowo wyposażonym laboratorium oraz szeregiem pracowni diagnostycznych. W placówce, w dwóch lokalizacjach na terenie Sosnowca (ul. Zegadłowicza oraz ul. Szpitalna) funkcjonuje kilkanaście poradni specjalistycznych. Wśród nich znajdziemy m.in. poradnię chirurgiczną, ginekologiczną, okulistyczną, dermatologiczną, cukrzycową, kardiologiczną, neurologiczną, chorób piersi, urologiczną czy poradnię ortopedyczną. To właśnie organizacja i zwiększanie efektywności funkcjonowania poradni były impulsem do zaprojektowania kampanii edukacyjnej.