Zaproś babcię/dziadka na TikToka!
Do udziału w wyjątkowym projekcie edukacyjno-historycznym, zatytułowanym „Moja mała Ojczyzna – Zagłębie Dąbrowskie. Rozmowy międzypokoleniowe o tożsamości” zaprasza Muzeum – Pałac Schoena w Sosnowcu.
Od kilku dni trwa już rekrutacja do projektu wśród uczniów zagłębiowskich placówek pod hasłem „Zaproś babcię/dziadka na TikToka!”. – Poszukujemy uczniów szkół podstawowych i średnich w wieku 13-19 lat, żywo zainteresowanych historią regionu Zagłębia Dąbrowskiego. Powinni lubić rozmowy na żywo – nie tylko przez internetowy komunikator oraz być ciekawi historii, które mają do opowiedzenia ich dziadkowie. Jeśli uczestnik nie ma w swoim otoczeniu starszej osoby, z którą mógłby przeprowadzić wywiad, to wskażemy seniorów chętnych na taką rozmowę wśród przyjaciół naszego Muzeum – mówi dr Agata Muszyńska, adiunkt w Dziale Historii i koordynatorka merytoryczna projektu.
W ramach projektu uczniowie wezmą udział w praktycznych warsztatach i przeprowadzą wywiady ze starszymi mieszkańcami Sosnowca, również ze swoimi dziadkami. Rozmowy będą dotyczyć wspomnień starszego pokolenia i obrazu miasta sprzed kilkudziesięciu lat, jak również poczucia przynależności do społeczności Zagłębia i zagłębiowskiej tożsamości.
Uczestnicy rozmowy z seniorami będą nagrywać za pomocą telefonu. – Smartfony i internet są już nieodłącznym elementem naszego życia i od tego nie uciekniemy. Możemy jednak zdecydować, w jaki sposób skorzystamy ze zdobyczy techniki. Nawet social media mogą być używane w mądry sposób. Mamy nadzieję, że nasz projekt zainspiruje uczestników do dalszych własnych projektów, kreatywnych i badawczych – mówi dr Daria Więcławek, kierowniczka Działu Edukacyjno-Promocyjnego Muzeum, koordynatorka przedsięwzięcia.
Dla uczniów przygotowano warsztaty. Podczas pierwszego poznają w praktyce ciekawą metodę badania dziejów, jaką jest oral history – historia mówiona, nauczą się sposobów prowadzenia rozmów i opracują pytania do wywiadu. Drugi warsztat będzie dotyczyć technik nagrywania profesjonalnych filmów przy pomocy smartfonu. – Wiedzę zdobytą na warsztacie z wideorejestracji uczestnicy wykorzystają nie tylko w samym projekcie, ale też w innych swoich aktywnościach, bo nauczą się, jak nagrywać lepszy kontent na Instagrama czy TikToka. Warsztat będzie też zawierał elementy psychologii i autoprezentacji, ogółem – umiejętności pozwalających panować nad stresem i lepiej prezentować się za i przed kamerą – dodaje dr Agata Muszyńska.
Wywiady – rozmowy z seniorami mają być prowadzone przez młodzież w trakcie wakacji i dostarczone do Muzeum na początku września. Na bazie przeprowadzonych wywiadów powstanie unikalna, multimedialna i mobilna wystawa oraz film dokumentacyjny. Wystawa będzie prezentowana w placówkach oświatowych, natomiast dokumentacja filmowa zostanie przetłumaczona na polski język migowy i opatrzona napisami dźwiękowymi, by projekt dotarł również do środowiska osób niepełnosprawnych.
Rekrutacja do projektu trwa do 7 czerwca. Zgłaszać można się poprzez stronę internetową Muzeum, gdzie znajduje się formularz i załączniki.
Projekt jest dofinansowany ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm Jutra”. Opiekę merytoryczną nad przedsięwzięciem będzie sprawował prof. dr hab. Dariusz Nawrot z ramienia Instytutu Zagłębia Dąbrowskiego, działającego w strukturach Muzeum.