Prezentowany na festiwalu sosnowiecki spektakl powstaje z inspiracji powieścią „Mesjasze”
W Teatrze Zagłębia trwają próby do spektaklu „Mesjasze” inspirowanego powieścią Györgiego Spiró. Premiera odbędzie się na jednym z najważniejszych europejskich wydarzeń artystycznych – Malta Festival Poznań. Reżyseruje Aneta Groszyńska.
„Mesjasze (albo skoro nie zostało nam już nic do wierzenia, to czy wolno nam podważać coś, w co na nowo moglibyśmy uwierzyć?) są koprodukcją Teatru Zagłębia i Malta Festival Poznań. Premiera odbędzie się 16 czerwca na festiwalu, którego idiomem w tym roku jest „Skok w wiarę”.
– Tematem idiomu „Skok w wiarę”, głównej części programowej 28. edycji Malta Festival Poznań, jest ludzka potrzeba duchowości i sposoby jej realizowania. Religie i proponowane przez nią koncepcje Boga są jedną z odpowiedzi na tę potrzebę, ale nie jedyną. Każdy człowiek mierzy się ze swoją skończonością, kruchością bytu, wewnętrznym brakiem, z tym co, go przerasta. (…) Interesuje nas to, za czym człowiek się opowiada, co ustanawia jego system wartości, gdzie lokuje sens. Aby działać, podejmować decyzje, istnieć, trzeba przecież w coś wierzyć. Skok w wiarę to decyzja, żeby iść dalej, to skok w nieznane, ruch, którego trzeba dokonać, żeby coś zmienić w sobie i w otaczającym nas świecie – zapowiadają Dorota Semenowicz oraz Kasia Tórz z działu programowego Malta Festival Poznań.
Prezentowany na festiwalu sosnowiecki spektakl powstaje z inspiracji powieścią „Mesjasze” węgierskiego pisarza Györgiego Spiró. Książka opowiada o polskich emigrantach po powstaniu listopadowym, wierzących, że Andrzej Towiański jest nowym wcieleniem Chrystusa, a oni jego apostołami. Emigranci zawiązują Koło Sprawy Bożej – dziwną, religijno-narodową sektę mesjanistów i heretyków. Obok Towiańskiego, jej członkami są m.in. Mickiewicz i Słowacki – czołowi twórcy polskiego romantyzmu, polska inteligencja na emigracji. Bezsilni wobec dziejącej się na ich oczach historii, przekuwają frustrację bezpaństwowców w religijną filozofię – wierzą w wyjątkową, wyznaczoną przez Boga rolę narodu polskiego. Powieść to zarazem tragikomiczna fantazja, montaż źródeł i historyczna rozprawa o polskiej duszy owładniętej ideą męczeństwa. Została uhonorowana Literacką Nagrodą Europy Środkowej „Angelus”.
Spektakl w reżyserii Anety Groszyńskiej jest pierwszą w historii inscenizacją tej powieści. Autorami tekstu są Jan Czapliński oraz Marcin Kącki. Na pytanie o to dlaczego warto w teatrze wracać do „Mesjaszy” twórcy odpowiadają:
– Po pierwsze, żeby przyjrzeć się sposobom dziedziczenia spuścizny po romantyzmie i wszelkich jego ideowych szaleństwach – echa narodowego mesjanizmu słychać dziś często, a narodowe zaangażowanie zbacza na coraz mroczniejsze ścieżki. Po drugie, żeby zobaczyć, co o polskim romantyzmie ma nam do opowiedzenia ktoś z zewnątrz. I po trzecie, żeby pójść w ślady towiańczyków i spróbować ponownie uruchomić tę zrodzoną z rozczarowania fantazję – o innym, lepszym państwie.
W obsadzie spektaklu są: Agnieszka Bieńkowska, Małgorzata Saniak, Michał Bałaga, Aleksander Blitek, Krzysztof Korzeniowski a także aktorzy Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu – Sara Celler-Jezierska oraz Rafał Kosowski.
Sosnowiecka premiera odbędzie się jesienią 2018 roku w Teatrze Zagłębia. Partnerem produkcji jest Miasto Sosnowiec.
Na zdjęciu reżyserka – Aneta Groszyńska oraz współautor tekstu – Jan Czapliński / fot. M. Zakrzewski.
VIDEO „MESJASZE” (making of) dostępne na You Tube : https://www.youtube.com/watch?v=Pzaf8uhn-I0