Ruch samorządowy Tak! Dla Polski złoży do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o zbadanie sprawy związanej z cenami paliw przed końcem starego i na początku nowego roku. Poinformował o tym Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca i szef regionalnych struktur stowarzyszenia.
– Powinniśmy się cieszyć, że ceny we wspaniały sposób nie zmieniły się na stacjach benzynowych. Każda podwyżka podatku powoduje, niestety, wzrost cen. Tym razem okazało się, że tak się nie stało. Okazało się, że przez ostatnich kilka miesięcy po prostu ceny paliwa na stacjach mogły być drastycznie niższe, co mogłoby znaczyć, że inflacja mogłaby być niższa, usługi mogłyby dalej funkcjonować i straty samorządowców, jeśli chodzi o komunikację publiczną, mogłyby być nieporównywalnie niższe – mówi prezydent Arkadiusz Chęciński.
Odpowiadając na argument o chęci braku wprowadzenia zamieszania szef regionalnych struktur stowarzyszenia Tak! Dla Polski stwierdził, że Polacy rozumieją sytuację i daliby radę, gdyby w październiku paliwo było tańsze. Zaprezentował też wykres, na którym zaznaczono zależność ceny baryłki ropy od ceny paliwa w ostatnich miesiącach. O ile ta pierwsza wartość nie zmieniła się prawie wcale, to w tej drugiej zaobserwowano prawie 2 złote różnicy. Zdaniem Arkadiusza Chęcińskie, wszelkie antyinflacyjne działania są nieskoordynowane i w żaden sposób nie chronią Polaków przed inflacją.
– Miesięczna strata samorządu sosnowieckiego bez PKM-u to około 50000 złotych. O tyle zostali oszukani mieszkańcy naszego miasta – mówi bez ogródek Arkadiusz Chęciński i informuje, że ruch samorządowy Tak! Dla Polski złoży do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomienie z prośbą o sprawdzenie, czy cała sytuacja nie stanowi nadużycia pozycji dominującej przez Orlen. – Minister Anna Moskwa mówiła, że gdyby było jakieś nieprawidłowości, to jest UOKiK. Tak właśnie więc robimy – dodaje prezydent.
– Jeśli chodzi o ceny paliw w kontekście samorządów, to najlepiej widać to w sytuacji przedsiębiorstw komunikacji publicznej: PKM-ów oraz przedsiębiorstw prywatne, które świadczą dla nas usługi. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dziennie wyjeżdża się około 8,5 miliona kilometrów, co oznacza ponad 3 miliony litrów paliwa. Jeśli mówimy o różnicy cen, to 3 miliony złotych miesięcznie – dodaje Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.