O przedłużeniu linii tramwajowej nr 15 przez Zagórze do Dańdówki zadecydują… mieszkańcy
Koszt tej inwestycji jest olbrzymi i według wstępnych kalkulacji wyniesie aż 190 mln zł. Samo miasto musiałoby wydać na ten cel aż 70 mln zł.
Opinie mieszkańców są podzielone. Jedni uważają, że to bardzo dobry pomysł i należy inwestować w ekologiczny transport szynowy, inni, że zbyt kosztowny, a ponadto, że linia nie cieszy się dużą popularnością i w niewielkim stopniu skróci czas podróży. Pojawiają się także głosy, że lepiej zainwestować w… autobusy, a zwłaszcza w pośpieszne „osiemsetki”, które stosunkowo szybko dowiozą sosnowiczan do Katowic. – Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, a właściwie quasi -referendum. W grę wchodzi potężne zadanie inwestycyjne i olbrzymie środki, które będziemy musieli wydać z budżetu miasta. Nie mamy zamiaru nikomu narzucać swojego zdania i przekonywać do określonych racji. Chcemy, by sami mieszkańcy podjęli tę decyzję, by pieniądze były wydawane zgodnie z ich oczekiwaniami i potrzebami – przekonuje Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca. Do każdego gospodarstwa domowego w Sosnowcu trafi list, skierowany od prezydenta miasta, a dotyczący planowej inwestycji, szacowanych kosztów i zawierający dokładny opis przewidywanych prac. List zawiera także prośbę o wypełnienie krótkiej ankiety przez każdego pełnoletniego mieszkańca, dzięki której mieszkańcy wypowiedzą się za lub przeciw realizacji tej inwestycji. Wypełnione ankiety należy złożyć do 9 października, w punktach konsultacyjnych, znajdujących się na terenie całego miasta i jednocześnie można zagłosować na projekty zgłoszone w Budżecie Obywatelskim. Ankiety można także przeskanować i wysłać na adres: obywatelski@um.sosnowiec.pl Zadanie obejmuje przedłużenie „15″ na trasie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez tunel wybudowany pod ul. Braci Mieroszewskich (na wysokości osiedla przy ul. Bohaterów Monte Cassino), skrzyżowanie z Al. Wolności, ul. Ks. F. Blachnickiego i dalej, wzdłuż obu stronnej zabudowy wielorodzinnej ul. Białostockiej, pomiędzy jednostronną zabudową Al. I. Paderewskiego, a ogródkami działkowymi oraz następnie dwustronnej zabudowy ul. Rydza Śmigłego, mijając Plac Papieski, aż do ronda z ul. Braci Mieroszewskich, gdzie planowana jest budowa pętli tramwajowej. W drugim etapie prac planowane jest połączenie pętli z torowiskiem wybudowanym w pasie drogowym ul. 11 Listopada w kierunku Klimontowa i Dańdówki, by połączyć linię nr 15 z liniami tramwajowymi nr 26 i 27. W planie jest także zakup 10 nowoczesnych wagonów tramwajowych. Przebudowany zostanie także układ drogowy ul. Braci Mieroszewskich, ponieważ musi powstać centrum przesiadkowe dla tramwajów i autobusów dla Zagórza.
Planowany przebieg trasy na mapie wraz z dodatkowymi informacjami znajduje się na stronie: www.konsultacje.sosnowiec.pl.