Sosnowiczanie od kilku lat korzystać mogą z rowerów miejski. Tegoroczny sezon jeszcze się nie zakończył, ale już teraz wiadomo, że kolejny – przyszłoroczny mieszkańcy Sosnowca rozpoczną z rowerem metropolitalnym, który docelowo ma funkcjonować w 31 z 40 gmin wchodzących w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ma to być największy taki system w Polsce i trzeci największy w Europie.
Dlaczego nie we wszystkich? Najmniejsze gminy wchodzące w skład GZM nie mają takich potrzeb i jednośladową możliwością dla nich ma być docelowo długoterminowy wynajem rowerów elektrycznych. W tych miastach, w których rowery miejskie z powodzeniem od kilku lat już funkcjonują, rowery metropolitalne mają się pojawić w pierwszej kolejności. To właśnie Sosnowiec, ale też m.in. Katowice, Chorzów czy Gliwice.
Rowery czwartej generacji, które pojawią się w śląskich i zagłębiowskich miastach mają być istotną częścią metropolitalnego systemu transportowego.
– Mają być równowagą dla autobusów, tramwajów i trolejbusów i rozwiązaniem na tzw. ostatnią milę, czyli dojazdu do przystanku czy centrum przesiadkowego – wyjaśnia Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłebiowskiej Metropolii.
Rowery będą w kolorze żółtym – takim, w jakim zobaczyć można kursujące po miastach GZM nowe autobusy. Nowością będzie to, że będzie można je wypożyczyć nie tylko w stacjach – tak jak to się obecnie odbywa w przypadku rowerów miejskich, ale tam, gdzie rower został pozostawiony przez poprzedniego użytkownika. Cały mechanizm umożliwiający wypożyczenie będzie bowiem zamontowany w rowerze. Pozwoli on również administratorom systemu śledzić rowery i sprawdzać, w których miejscach są one pozostawiane. Dla posiadaczy biletów miesięcznych na komunikację miejską pierwsze 30 minut korzystania z roweru metropolitalnego ma być bezpłatne. Pozostali za pierwsze pół godziny zapłacą złotówkę. Kolejne interwały cenowe to 2,50 zł za godzinę i 7 złotych za dwie godziny. Przygotowano też jednak abonamenty miesięczne, półroczne i roczne. W pierwszym etapie w śląskich i zagłębiowskich miastach pojawi się 1260 rowerów, docelowo ma ich być 7 tysięcy, których bazą będą 924 stacje. Wszystko ma kosztować 330 milionów złotych.
Operatorem systemu będzie firma Nextbike.
– Śląsk i Zagłębie nie są dla nas nowością, bo jesteśmy tutaj obecni od kilku lat. Tym, co będzie się tutaj działo teraz, jesteśmy bardzo podekscytowani – podkreśla prezes Nextbike Polska SA Tomasz Wojtkiewicz. – To przejście na całkowicie inny poziom. Zapraszamy za cztery miesiące na pierwsze przejażdżki. Podstawową formą wypożyczenia będzie system od stacji do stacji z pozostawieniem roweru bez opłaty dodatkowej. Pozostawienie roweru przy stojaku miejskim będzie równoznaczne z dodatkową opłatą lub w dowolnym miejscu za większą opłatą. Będziemy z kolei wprowadzać bonus dla osób, które będą wypożyczać rower z takich lokalizacji – dodaje.
Korzystanie z roweru będzie możliwe za pomocą dotychczasowych aplikacji firmy Nextbike, ale również poprzez aplikację Transport GZM. Trwają jeszcze rozmowy, aby oprócz autobusów, tramwajów i trolejbusów kursujących pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego zintegrować rower metropolitalny również z pociągami Kolei Śląskich.