Kolejna zmiana związana z przebudową torów kolejowych czeka mieszkańców Sosnowca. W sobotę 15 marca PKP Polskie Linie Kolejowe otworzą – chociaż w ograniczonym zakresie – ruch pod wiaduktem w ciągu ul. Piłsudskiego w centrum Sosnowca. Zamknięty – i to całkowicie – zostanie z kolei wiadukt w ciągu ul. Żeromskiego.
Wielka przebudowa torów kolejowych dała się mieszkańcom Sosnowca we znaki, bo zamknięcie kluczowego przejazdu przez tory oznacza objazdy zarówno na kierowców indywidualnych, jak również pasażerów autobusów i tramwajów. Prace rozpoczęły się w nocy z 17 na 18 lutego i polegały na rozbiórce części wiaduktu od strony Starego Sosnowca. Zdemontowane łuki i podpory z wiaduktu, które były w złym stanie technicznym, zostały zachowane i przewiezione na teren bazy Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych przy ulicy Plonów.
– Wiadukt nad ulicą Piłsudskiego nigdy nie należał do miasta i miasto nie miało nic z nim wspólnego. Nie wierzcie w bzdury internetowych „znawców” i „inżynierów”, którzy szerzą teorie spiskowe. Od wielu miesięcy regularnie rozmawialiśmy najpierw z PKP PLK, a później z wykonawcą prac, firmą ZUE. Wiadukt nie byłby w stanie wytrzymać zwiększonego ruchu kolejowego na tak strategicznej trasie, a to dlatego, że obiekt po prostu się „zużył”. I to wiedza, jaką mamy od wykonawcy, ale też konserwatora zabytków. To pod jego kontrolą prowadzone są prace, co jest całkowicie normalne – podkreśla prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. – Podpory są, pomysłów na ich wykorzystanie jest kilka, ale o tym za czas jakiś. Choć zdaję sobie sprawę, że widok burzenia wiaduktu jest bolesny, to jednak od fachowców wiem, że drugiej opcji po prostu nie ma i nie było. Trzeba im zaufać – dodaje.
W poniedziałek 17 marca ruch pod wiaduktem przy ul. Piłsudskiego ma zostać wznowiony, ale nie oznacza to końca prac w tym miejscu. Kolejne roboty będą się toczyć pod ruchem – zarówno na górze, jak i na dole, ale konieczne będą jeszcze trzy zamknięcia – na przełomie lipca i sierpnia, listopada i grudnia oraz w kwietniu 2026 roku.
– Droga pod obiektem dla samochodów osobowych i tramwajów zostanie otwarta zgodnie 15 marca. Samochody ciężarowe nadal będą kursowały objazdami przez ul. 3 Maja, Parkową, Grota-Roweckiego i Mireckiego – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Otwarcie wiaduktu w ciągu ulicy Piłsudskiego oznaczać będzie zamknięcie innego – tego w ciągu ulicy Żeromskiego. W tym przypadku przeprawa zostanie całkowicie wyłączona z użytkowania – dla samochodów, komunikacji miejskiej i pieszych. Z centrum Sosnowca i Sielca na Pogoń będzie się można dostać jedynie przez Ślimak. Tak będzie przez kolejne cztery tygodnie – do połowy kwietnia. Wówczas wznowiony zostanie ruch pieszy i tramwajowy, jednak tramwaje będą się poruszały tylko po jednym torze.
– Ruch drogowy zostanie skierowany przez ul. Orlą, następnie do ronda na skrzyżowaniu ulic Orlej, Będzińskiej, Staropogońskiej, gdzie będzie nawrót i dalsza jazda ul. Orlą do ul. Parkowej i zjazd do ul. 3 Maja. Od 17 kwietnia zostanie przywrócony ruch tramwajów i pieszych pod wiaduktem – dodaje Katarzyna Głowacka.
Otwarcie wiaduktu w centrum miasta i zamknięcie tego łączącego Sielec z Pogonią spowoduje kolejne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Między 15 a 17 marca linia tramwajowa nr 15 jeździć będzie na trasie Chorzów Batory Zajezdnia – Sosnowiec Małachowskiego, linia nr 21 – z Huty Katowice do przystanku Pogoń Rybna, a zastępcza linia autobusowa Z15 między przystankami Sosnowiec Urząd Miasta i Zagórze Rondo Jana Pawła II.
Od 15 marca tramwaje linii nr 26 wracają na swoją stałą trasę Milowice Pętla – Mysłowice Dworzec PKP, a linia nr 27 będzie kursować między Milowicami a Kazimierzem Górniczym. Zastępcza linia autobusowa Z21 pojedzie na trasie Sosnowiec Urząd Miasta – Będzin Cmentarz Komunalny. Zmieni się także trasa autobusów linii nr 26, 35, 88, 100 i 935, które będą omijać ul. Żeromskiego. Przywrócono będą też stałe trasy linii M4, M17, 91, 299, 723, 808, 813, 835 i 902N.
Od 18 marca na swoją stałą trasę wraca linia tramwajowa nr 15, a linia tramwajowa nr 21 będzie jeździć na trasie Huta Katowice – Pogoń Mariacka.
Nadal funkcjonować będą dwa nowe przystanki Sosnowiec 3 Maja Wiadukt.
Cała inwestycja kolejowa na terenie Sosnowca ma się zakończyć do połowy 2027 roku. Ich zasadniczym celem jest rozdzielnie ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego pociągów. Między Będzinem a Katowicami powstaną cztery tory – po dwa dla każdego z nich. Na stacji Sosnowiec Główny powstanie również nowy peron nr 3. Mieszkańcy Sosnowca będą mieli również do dyspozycji nowy przystanek Sosnowiec Środula, który powstaje w rejonie ul. Chemicznej. Wartość całego projektu to 840 milionów złotych.