Długo wyczekiwany przez kolekcjonerów i miłośników szkła II tom serii wydawniczej Kolekcja szkła użytkowego Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu został udostępniony kupującym.
– Koncentruje się na szkle dolnośląskim i kryształowym. Obie grupy stanowią znaczny procent muzealnej kolekcji, a szkło ołowiowe, potocznie zwane kryształem, cieszy się uznaniem dużej grupy odbiorców i mamy nadzieję, że nowa publikacja będzie dla nich cennym źródłem wiedzy – mówi kustosz Joanna Kunysz z Działu Edukacyjno-Promocyjnego Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu.
Album prezentuje wzornictwo tzw. „ołowiówki” z hut „Julia” w Szklarskiej Porębie, „Violetta” w Stroniu Śląskim, „Sudety” w Szczytnej i „Irena” w Inowrocławiu. Zestawiając je z designem huty „Zawiercie”, prezentowanym w I tomie, otrzymujemy obraz zmagań polskich twórców o nowoczesne oblicze rodzimego kryształu, zarówno pod względem formy jak i dekoru, odbiegające zdecydowanie od zakorzenionej w Polsce mieszczańskiej estetyki. Ten nowy kryształ o większych walorach użytkowych spełniał oczekiwania estetyczne zachodnich kontrahentów, gdyż większość produkcji skierowana była na eksport, bardzo rzadko pojawiał się na krajowym rynku. Tym bardziej potrzebna jest promocja osiągnięć 20 polskich designerów kryształu, których wzory znajdują się w muzealnej kolekcji. Należą do nich: Regina i Aleksander Puchałowie, Jan Owsiewski, Janusz Robaszewski, Lucjan Gajos, Stanisława Paczos, Monika Orkusz, Stefan Sadowski, Agnieszka Leśniak-Banasiak, Henryka Natanek, Jan Górka, Wit Płażewski, Stefania Rybus-Kujawa, Krzysztof Batkowski, Agnieszka Sołtys, Katarzyna Hałas, Małgorzata Dajewska, Bogumiła Jung-Wojtkowiak, Wiesław Krysiak i Wanda Zawidzka-Manteuffel.
Dolny Śląsk, od wieków utożsamiany z przemysłem szklarskim, to także ważny dla polskiego dziedzictwa region produkcji szkła sodowego. Wybitne, światowe osiągnięcia w tym zakresie należą do hut „Sudety” w Szczytnej i „Barbara” w Polanicy Zdroju. Warto podkreślić, że inaczej niż w przypadku kryształów, wyroby wymienionych hut, szkła Zbigniewa Horbowego, Stefana Sadowskiego, Ewy Gerczuk-Moskaluk, Lucyny Pijaczewskiej, Kazimierza Krawczyka, Czesława Zubera i Krystyny Szwarzer-Litworni można było kupić w polskich sklepach.
Dodatkowo, w nowo wydanym tomie umieszczono, obecną w muzealnej kolekcji, wytwórczość huty „Wanda” z Siemianowic Śląskich.
Katalog zawiera dwa artykuły wstępne. Pierwszy – Szklana teoria piękna Pawła Duszy, to filozoficzna refleksja na temat estetyki szkła użytkowego i roli sosnowieckiej kolekcji w kulturze narodowej. Drugi, Dolny Śląsk – kraina szkła Ewy Chmielewskiej jest próbą analitycznego i całościowego opisu szklanego dziedzictwa regionu oraz powojennych dziejów kryształowego designu w/w ośrodków. W dalszej części znajduje się Katalog zbiorów również opracowany przez E. Chmielewską z 841 szczegółowo opracowanymi notami katalogowymi, obejmujące 1950 eksponatów, wykazem literatury oraz wystaw, notami historycznymi 6 ośrodków wytwórczych i 28 notami biograficznymi designerów oraz zdobników.
Formą wydawnictwo nawiązuje do pierwszego tomu. Jego projekt graficzny opracowała po raz drugi Anna Kopaczewska, Liczy 440 stron 240x300mm. Ma twardą oprawę z tłokiem i obwolutą. Całość jest bogato ilustrowana blisko 670. fotografiami wykonanymi przez Pawła Więcławka. Jego nakład to 500 egzemplarzy.
Katalog w cenie 120 zł jest do nabycia w muzealnym sklepie oraz poprzez Allegro.
Źródło i fot.: Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu