Poniedziałek 19 grudnia to pierwszy dzień, w którym oficjalnie na nowych torach w dzielnicy Zagórze pojawiają się tramwaje. Choć można było zobaczyć już jazdy testowe, to właśnie w poniedziałek pierwszy raz do tramwajów wsiąść mogą pasażerowie. Tramwaje Śląskie SA dotrzymały więc słowa zaznaczając wcześniej, że nowa linia będzie dla mieszkańców Sosnowca prezentem na Boże Narodzenie.
– Po czterdziestu latach Tramwaje Śląskie wybudowały kolejny odcinek linii tramwajowej bezpiecznej tak dla środowiska, jak i dla mieszkańców. Pokazuje to, że wspólnie da się wiele osiągnąć. Bardzo ważne jest również finansowanie zewnętrzne tej inwestycji. Bez dofinansowania unijnego ta inwestycja transportowa nie byłaby możliwa. Wierzę, że kolejne środki unijne w naszych budżetach się znajdą – mówił na otwarciu prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.
Dla Tramwajów Śląskich to ważny moment, bo po raz pierwszy od czterdziestu lat tramwajarze otwierają nową linię podczas, gdy w ostatnich latach więcej mówiło się o zamknięciach niektórych odcinków.
– Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni, ale kierunek jest dobry. Realizujemy kolejne zadanie w Katowicach, przygotowujemy też projekty na nową perspektywę unijną – przyznaje Bolesław Knapik, prezes zarządu Tramwajów Śląskich SA, który zapowiada też kolejną inwestycję w Sosnowcu.
– Jesteśmy na etapie projektowania linii od ronda Jana Pawła II w kierunku ronda Żołnierzy Wyklętych – mówi prezes.
– To wtedy będziemy mogli powiedzieć, że linia jest zamknięta i mam nadzieję, że nie będziemy na to czekać kolejnych czterdziestu lat – dodaje prezydent Chęciński.
Czy jest szansa na budowę torów łączących Zagórze z Dąbrową Górniczą?
– Musimy podjąć rozmowy z samorządem Sosnowca i Dąbrowy Górniczej, czy idziemy dalej w tym kierunku. Musielibyśmy zlecić studium, które sprawdzi, czy w obecnych warunkach gruntowych byłoby to możliwe. Nie mówimy jednak „nie” – odpowiada prezes Knapik.
W uroczystości otwarcia nowej linii wzięli też udział posłowie i senatorowie z okręgu sosnowieckiego, minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, a także przedstawiciele wykonawców inwestycji i ZTM.
Nowy dwutorowy odcinek liczy 3 kilometry długości. Powstało na nim sześć przystanków. Pierwszy to Zagórze Centrum Przesiadkowe, czyli zintegrowany przystanek tramwajowo-autobusowy zlokalizowany na nowym wiadukcie w ciągu ul. Braci Mieroszewskich. Kolejne dwa zbudowano w rejonie ul. Białostockiej – pierwszy przy skrzyżowaniu Białostockiej i ul. Blachnickiego, drugi przed skrzyżowaniem z al. Paderewskiego. Przystanek Zagórze Aleja Paderewskiego będzie zintegrowany z przystankiem autobusowym o tej samej nazwie. Przystanek Zagórze Gwiezdna znajduje się przy targowisku i przystankach autobusowych przy Placu Papieskim. Końcowy przystanek znajduje się na nowej pętli na rondzie Jana Pawła II.
– Przygotowywany przez ZTM rozkład jazdy zakłada, że podróż między sosnowieckim Dworcem PKP a przystankiem przy rondzie Jana Pawła II zajmie ok. 17 minut, zaś całą trasę długości 18 km, między rondem Jana Pawła II a katowickim pl. Wolności, tramwaje linii nr 15 pokonają w czasie ok. 52 minut – wyliczają w Tramwajach Śląskich SA.