Od poniedziałku 19 grudnia korzystać będzie można z nowego odcinka linii tramwajowej nr 15 w Zagórzu. Pierwszy historyczny kurs ruszy o 14.09 ze starej pętli w rejonie Mecu i po sześciu minutach dojedzie do nowej – na rondzie Jana Pawła II. Wszystkie kolejne kursy będą już jeździć na trasie Katowice Plac Wolności -Zagórze Rondo Jana Pawła II.
Od 1982 roku linia tramwajowa w Zagórzu kończyła się w głębokim jarze tuż koło osiedla Mec. I od tamtej pory mówiło się o jej przedłużeniu w głąb blokowisk. Trzeba było prawie czterdziestu lat i środków z Unii Europejskiej, aby te plany stały się rzeczywistością. Dzisiaj nowe tory od dotychczasowej pętli przez rejon ul. Białostockiej, Paderewskiego i Rydza-Śmigłego po dwudziestu siedmiu miesiącach od wbicia pierwszej łopaty są już gotowe.
Nowy dwutorowy odcinek liczy 3 kilometry długości. Powstało na nim sześć przystanków. Pierwszy to Zagórze Centrum Przesiadkowe, czyli zintegrowany przystanek tramwajowo-autobusowy zlokalizowany na nowym wiadukcie w ciągu ul. Braci Mieroszewskich. Kolejne dwa zbudowano w rejonie ul. Białostockiej – pierwszy przy skrzyżowaniu Białostockiej i ul. Blachnickiego, drugi przed skrzyżowaniem z al. Paderewskiego. Przystanek Zagórze Aleja Paderewskiego będzie zintegrowany z przystankiem autobusowym o tej samej nazwie. Przystanek Zagórze Gwiezdna znajduje się przy targowisku i przystankach autobusowych przy Placu Papieskim. Końcowy przystanek znajduje się na nowej pętli na rondzie Jana Pawła II.
Nową trasę obsługiwać będzie linia nr 15, która tak jak do tej pory jeździć będzie do placu Wolności w Katowicach. Pasażerowie będą mieć do dyspozycji nowoczesne wagony niskopodłogowe.
– Przygotowywany przez ZTM rozkład jazdy zakłada, że podróż między sosnowieckim Dworcem PKP a przystankiem przy rondzie Jana Pawła II zajmie ok. 17 minut, zaś całą trasę długości 18 km, między rondem Jana Pawła II a katowickim pl. Wolności, tramwaje linii nr 15 pokonają w czasie ok. 52 minut – wyliczają w Tramwajach Śląskich SA i dodają, że w ramach inwestycji ułożono ponad 7 km toru pojedynczego na ponad 9400 podkładach. Ustawiono też 176 słupów trakcyjnych, na których rozciągnięto 13,5 kilometra sieci. Powstał także węzeł przesiadkowy i budynek dodatkowej podstacji. Przebudowano także sieci elektroenergetyczne, wodociągowe, gazowe i ciepłownicze. Nasadzono też blisko 600 drzew.
Zadanie pod nazwą „Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu” jest jednym z zadań „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.