Metrorowery, czyli zarządzany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię system rowerów miejskich przyjął się już na dobre. I to nie tylko od wiosny do jesieni, a przez cały rok. Tej zimy, kiedy system funkcjonował pierwszy raz w takich warunkach pogodowych, w Metropolii zanotowany około 80 tysięcy wypożyczeń. Teraz czas na metrorowery elektryczne, które będą uzupełnieniem tradycyjnych.
Rowery nie będą dostępne na stacjach rowerowych zlokalizowanych w poszczególnych miastach i gminach, ale poprzez internet. Nie wypożyczymy ich na jednorazowy przejazd, a tylko długoterminowo – na 30 dni. Koszt takiego wypożyczenia to 99 złotych.
– Chcemy w ten sposób pokazać możliwości tego roweru. Uważamy, że często ma szansę sprawdzić się lepiej niż samochód – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i dodaje, jako przykład podaje Będzin i Katowice, gdzie występuje różne ukształtowanie terenu.
Również w Sosnowcu elektryczny metrorower będzie można wypróbować jadąc do góry ul. Wawel, ul. Klimontowską w kierunku dzielnic wschodnich lub podjeżdżając w Zagórzu pod Mec.
Wypożyczaniem i konserwacją rowerów zajmować się będzie spółka Serwis GZM.
– Będziemy dbać, aby użytkownik tego roweru od samego początku mógł czuć się komfortowo. Będziemy dbać o serwis i przeglądy tych rowerów oraz udzielać odpowiedzi na wszystkie pytania – zaznacza Piotr Krzyżak, prezes spółki.
Elektryczny metrorower będzie kolejnym elementem rowerowego systemu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Dziś mamy największy system rowerowy w Polsce i, co najważniejsze, jedyny, który jest spięty z transportem publicznym poprzez taryfę – przypomina Marcin Dworak, pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności i rozwoju.
Rowery mają zasięg około 120 kilometrów. Są wyposażone w baterie o mocy powyżej 500 Wh. Co ciekawe, nie mają też zębatki z tyłu, dzięki czemu m.in. obniża się ryzyko pobrudzenia stroju.