Dwuletni projekt pod nazwą „Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu” realizuje Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu. Właśnie zakończony został pierwszy etap tego zadania. Po konserwacji powrócił do muzeum jeden z trzech wielkogabarytowych projektów – Najświętsza Maria Panna. Prace konserwatorskie trwały w Krakowie od czerwca do końca listopada, a wykonała je konserwatorka Katarzyna Król-Goździk. Pozostałe dwa kartony, czyli Matka Boska Różańcowa z Dzieciątkiem i Stygmatyzacja św. Franciszka (zachowany fragmentarycznie) będą poddane konserwacji w przyszłym roku. Co warto wiedzieć, witraż, którego projekt właśnie powrócił do muzeum, został ufundowany przez małżonków – Stanisława i Marię Kraupe – znaną rodzinę sosnowieckich przemysłowców, a ich wnuczka, Janina Kraupe-Świderska (1921-2016), wybitna polska malarka, całe dorosłe życie związała z Krakowem.
Wszystkie trzy kartony zostaną zaprezentowane publiczności pod koniec 2023 roku. Wydarzeniem towarzyszącym będzie sesja naukowa skupiająca się na witrażach sosnowieckiej katedry. Kartony witrażowe są symbolem wspólnego krakowsko-sosnowieckiego dziedzictwa dwudziestolecia międzywojennego. Witraże zostały zaprojektowane dla kościoła katedralnego pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu. Wyjątkowa świątynia, dzięki wizji i odwadze jej pierwszego proboszcza ks. Dominika Rocha Milberta, stała się na długo pracownią krakowskich artystów Włodzimierza Tetmajera i Henryk Uziembło, którzy pracowali nad dekoracją jej wnętrza, począwszy od polichromii, a skończywszy na zespole 43 witraży, które w latach 1935-1939 stopniowo wypełniły okna świątyni. Wszystkie zaprojektował Jan Bukowski, a ich wykonawcą był Krakowski Zakład Witrażów S. G. Żeleński.
Obecnie realizacja konserwacji kartonów witrażowych jest możliwa dzięki finansowemu wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.