Międzynarodowa konferencja w HUMANITAS
Jaką naprawdę rolę pełnią dziennikarze mediów lokalnych w budowaniu demokracji? Czy walczą o interesy grup wykluczonych społecznie? Na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy konferencji, która odbyła się 26 stycznia w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu.
– Konferencja została zorganizowana jako efekt grantu, przyznanego przez Międzynarodowy Fundusz Wyszechradzki na przeprowadzenie określonych badań skoncentrowanych wokół roli mediów w budowaniu demokracji i wolności grup zagrożonych wykluczeniem społecznym – wyjaśnia Izabela Kieliś, rzecznik Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. – Badania były prowadzone równolegle w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji. Wśród ankietowanych osób znaleźli się przedstawiciele mediów lokalnych, dziennikarze, specjaliści z zakresu Public Relations oraz instytucji związanych z pomocą społeczną i środowisk samorządowych oraz mieszkańcy – dodaje.
Podczas spotkania zostały przedstawione wyniki projektów badawczych, a pokłosiem konferencji będzie także anglojęzyczna monografia, w której zostaną zawarte referaty i wyniki badań. – Ankietowani wskazali m.in., że w mediach najczęściej pokazywane są wykluczenia społeczne spowodowane ekonomią i problemami zdrowotnymi, a w świadomości ankietowanych coraz częściej przeszkodą wykluczenia staje się… wiek. Media lokalne powinny skupić się na tym problemie. Ponadto okazało się, że dziennikarze nie w pełni wykorzystują potencjał mediów nowoczesnych, takich jak Facebook czy Instagram, a odbiorcami informacji są osoby 50+. Jak w takim razie wychowywać sobie kolejnych odbiorców, jeśli do nich nie trafiamy? Wyniki badań są naprawdę ciekawe i inspirujące – mówi dr Krystian Dudek, prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, dyrektor Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej WSH i President of International Public Relations Center.
Podczas konferencji zainaugurowano także działalność nowo powołanego w strukturach WSH International Public Relations Center (IPRC), które ma na celu stworzenie platformy wymiany wiedzy, doświadczeń, promocji najwyższych standardów działań komunikacyjnych oraz przestrzeń do współpracy specjalistów z zakresu Public Relations, reprezentujących różne kraje, takie jak: Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Włochy, Niemcy, Ukraina, Hiszpania czy Anglia.
fot. WSH w Sosnowcu