Za rok tramwajowa „15” ma docierać już do nowej pętli w Zagórzu, która znajdować się będzie wewnątrz Ronda im. Jana Pawła II. Skrzyżowanie to jest właśnie przebudowywane.
Biorąc pod uwagę stan prac na koniec lutego, wykonawca na prawie całym odcinku nowej linii zamontował już nowe torowisko. Wyjątkiem są dwa krótkie fragmenty w rejonie ul. Blachnickiego i targowiska przy ul. Rydza-Śmigłego, gdzie tory kolidują z kanałami centralnego ogrzewania. 7 marca rozpocznie się tzw. podbijanie toru, co oznacza, że tego dnia pojawi się na linii pierwszy pojazd szynowy. Gdy pracę zakończy podbijarka torowa, wykonawca przystąpi do zabudowy obramowania torowiska i robót wykończeniowych.
Prace prowadzone są również na starej pętli w Zagórzu.
– Mają doprowadzić do tego, by z początkiem maja przywrócić ruch tramwajowy na nowo wybudowanej pętli Zagórze. Natomiast przejście torami pod ul. Braci Mieroszewskich (w tunelu) ma być możliwe na przełomie maja i czerwca – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich SA. – Prace na obiekcie inżynieryjnym na ul. Braci Mieroszewskich prowadzone są nieprzerwanie. Na koniec lutego generalny wykonawca informuje o tym, iż w pełni zabetonowana jest płyta denna budowanego aktualnie segmentu I oraz, że trwają prace zbrojeniowe i szalunkowe ramy obiektu. Równocześnie na całym odcinku ul. Paderewskiego kontynuowane są roboty instalacyjne w zakresie zasilania linii trakcyjnej oraz budowy podstacji trakcyjnej – dodaje.
Prace trwają również w rejonie ronda im. Jana Pawła II w pobliżu Placu Papieskiego. Na wlotach ze strony ulic Braci Mieroszewskich i 11 Listopada występują utrudnienia dla kierowców. Finalnie rondo ma być dwa razy większe. To wewnątrz niego znajdzie się nowa pętla tramwajowa.
– Przy nowym rondzie powstaną brakujące odcinki drogi rowerowej, wybudowane zostaną nowe chodniki, pojawi się też nowa nawierzchnia na rondzie i wokół niego. Budowa nowego ronda rozpocznie się od przebudowy dwóch prawoskrętów: na styku ul. 11 Listopada i Rydza-Śmigłego oraz ul. Braci Mieroszewskich i Zaruskiego – informuje sosnowiecki Urząd Miejski.
Tramwaje na rondzie mają się pojawić jeszcze w tym roku. Na początku będą to wozy techniczne. Te, do których będą mogli wsiąść pasażerowie niedługo potem.
– Zgodnie z umową koniec prac powinien mieć miejsce na początku 2023 roku, a uruchomienie przejazdów technicznych tramwajów na nowym odcinku torów będzie możliwe w IV kwartale 2022 roku. Mimo różnych trudności wpływających na realizację prac, na ten moment terminy te są jak najbardziej realne do dochowania – zapewnia Andrzej Zowada z Tramwajów Śląskich SA.