Sosnowiczanie korzystający z komunikacji kolejowej muszą się przygotować na kolejne zmiany. Wszystko dlatego, że zaczyna się kolejny etap modernizacji Katowickiego Węzła Kolejowego. Prace, które toczą się między Będzinem a Sosnowiec przedłużą się również na odcinek z Sosnowca do Katowic i do ścisłego centrum Katowic, gdzie zamknięty ma być m.in. przejazd pod wiaduktami kolejowymi w centrum miasta.
Czasowe zamknięcie linii kolejowej spowoduje ograniczenia w ruchu pociągów. Ruch pociągów na przebiegającej przez dworzec Sosnowiec Główny linii z Częstochowy do Gliwic zostaje utrzymany, chociaż część wieczornych pociągów zostanie zastąpiona przez komunikację autobusową. Do Katowic nie dojadą z kolei pociągi Polregio z Kielc, Sędziszowa czy Kozłowa, które zatrzymują się na stacjach Sosnowiec Kazimierz, Sosnowiec Porąbka, Sosnowiec Dańdówka i Sosnowiec Południowy, bo od tej ostatniej skierowane będą do Sosnowca Głównego. Aby dojechać do Katowic, trzeba się będzie przesiąść do składu Kolei Śląskich. Na podobnej zasadzie pociągi z Oświęcimia do Katowic zostaną skrócone do Mysłowic. Od Katowic przez Sosnowiec Południowy zostanie skierowanych za to kilka pociągów PKP Intercity – Daszyński z Warszawy do Bielska-Białej, Sztygar z Lublina do Katowic, Kormoran z Olsztyna do Bielska-Białej, Doker z Gdyni do Katowic, Bolko z Wrocławia do Lublina czy Pilecki z Białegostoku do Bielska-Białej.
Przez cały wrzesień ma być jeszcze nieczynne przejście pod dworcem łączące rejon Patelni z ulicą Kilińskiego. Budowane są tam wyjścia na nowy peron nr 3, o który wzbogaci się sosnowiecki dworzec. Przejście pod torami powstaje też przy przejeździe przez tory w rejonie ulicy Chemicznej, który docelowo zostanie zlikwidowany. Oprócz przejścia w tym miejscu będzie można wsiąść do pociągu, bo znajdzie się tam nowy przystanek Sosnowiec Środula. Budowa peronu w kierunku Katowic jest już zaawansowana w stopniu znacznym.