zmiany w przepisach
Mimo stale rosnącej świadomości konsumenckiej nadal bardzo wiele osób nie ma wiedzy na temat przysługujących im praw związanych z zakupami.
Dość powszechnym wśród konsumentów jest przekonanie, że zakupiony towar można bez podania przyczyny zwrócić w określonym terminie i że jest z tym związany obowiązek przyjęcia przez sprzedawcę niechcianego towaru. Po „gorączce zakupów” warto pamiętać o najważniejszych zasadach dotyczących prawa zwrotu lub wymiany towaru. Na pytanie, czy istnieje prawo zwrotu towaru, trzeba odpowiedzieć, że zasadą jest brak możliwości zwrotu towaru. W obowiązującym w prawie polskim nie istnieje bezwarunkowe prawo konsumenta do zwrotu pełnowartościowego towaru tylko dlatego, że nam nie odpowiada albo się rozmyśliliśmy.
Przewidziano jednak od tej zasady wyjątki uzasadnione szczególnym charakterem umów, w których odstąpienie od umowy jest możliwe. Znaczenie ma to, w jakich okolicznościach, gdzie i w jaki sposób dochodzi do zawarcia umowy. Inaczej mają się bowiem zakupy w tradycyjnym sklepie, a inne zasady obowiązują, gdy kupujemy poza siedzibą przedsiębiorcy lub na odległość. Po pierwsze zatem, jeśli dokonujemy zakupu w siedzibie sprzedawcy – tradycyjnym sklepie nie mamy prawa zwrotu towaru, ani wymiany na inny towar. Ewentualny zwrot lub wymiana może nastąpić jedynie za zgodą sprzedawcy lub w sytuacji, gdy stosuje on taką praktykę handlową, że w określonym terminie przyjmuje zwroty i dokonuje wymian towarów pełnowartościowych, nieużywanych i z zachowanymi metkami i innymi oznaczeniami. Obecnie bardzo wielu sprzedawców wskazaną wyżej praktykę kupiecką stosuje i informuje kupujących o takim prawie i terminie, zamieszczając w placówkach handlowych odpowiednie informacje.
KONSUMENCIE PAMIĘTAJ! Dokonując zakupów w tradycyjnym sklepie – powinieneś dobrze przemyśleć zakup i zorientować się, czy będziesz mógł zwrócić towar, aby nie spotkać się później z odmową i rozczarowaniem. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjmować zwrotu lub dokonywać wymiany towaru na inny. Inaczej wygląda natomiast kwestia zwrotu zakupionego towaru, gdy umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli poza siedzibą sprzedawcy, np. w domu konsumenta, na zorganizowanym pokazie, np. w hotelu czy restauracji lub na odległość, np. gdy zakupiono towar w sklepie internetowym. W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość zasadą jest, choć są wyjątki, prawo odstąpienia od takiej umowy bez podawania przyczyn. Warunki zwrotu towaru i odstąpienia od umowy kupna sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość uregulowane zostały w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012r., poz. 1225). Jeśli zatem zakupiliśmy towar od przedstawiciela handlowego, który zgłosił się do naszego mieszkania lub na pokazie zorganizowanym poza sklepem lub dokonaliśmy zakupu przez internet, możemy odstąpić od umowy bez podania przyczyny w terminie 10 od dnia zawarcia umowy lub otrzymania towaru, jeśli pisemnie w tym czasie poinformujemy o tym sprzedawcę.
UWAGA: OD 25 GRUDNIA 2014 r. termin na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość ulega wydłużeniu i będzie wynosił 14 dni. W tym dniu wchodzi w życie nowe prawo – Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.
Warto jednak pamiętać, że nowe przepisy dotyczą umów zawartych od dnia 25 grudnia 2014r. Do umów zawartych przed tą datą zastosowanie znajdą dotychczasowe uregulowania.
Adrianna Peć, rzecznik praw konsumenta