Zima nie okazała się przeszkodą w realizacji prac, zarówno projektowych, jak i wykonawczych, przy budowie nowej linii tramwajowej w Zagórzu. – W obszarze projektowym trwa etap doszczegółowienia projektu budowlanego w zakresie wszystkich projektów branżowych wraz z wymaganymi uzgodnieniami. Jesteśmy również w trakcie oczekiwania na decyzje administracyjne – mówi Robert Wach, dyrektor kontraktu Eurovia Polska S.A. Obszar wykonawczy obejmuje obecnie prace ziemne, które są prowadzone głównie w rejonie ul. Braci Mieroszewskich.
– Mimo niesprzyjającej aury prowadzimy roboty w zakresie obiektu inżynieryjnego. Wykonaliśmy już wykop wraz z jego zabezpieczeniem i przygotowujemy się do rozpoczęcia robót związanych z wykonaniem płyty dennej obiektu – podkreśla Arkadiusz Stolarz, kierownik robót mostowych z firmy Nowak Mosty, która jest odpowiedzialna za budowę tunelu. Prowadzone są roboty przygotowawcze związane z przezbrojeniem sieci teletechnicznej w rejonie ul. Braci Mieroszewskich. Ponadto roboty są realizowane także przy przezbrojeniu sieci teletechnicznej przy rondzie Jana Pawła II, na odcinku równoległym do ul. Paderewskiego, gdzie kontynuowane są prace związane z przyszłym odwodnieniem torowiska. Rozebrano już budynek gospodarczy, który uniemożliwiał wykonanie inwestycji. Największe zainteresowanie mieszkańców wzbudza miejsce, gdzie linia tramwajowa krzyżuje się z ul. Braci Mieroszewskich. – Sosnowiczanie dopytują czasem pracowników, jak ten tunel będzie wyglądał – mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A. Wiadomo że w przejściu ul. Braci Mieroszewskich budowany jest tunel, który będzie miał przekrój prostokąta o długości 41 m i szerokości 18 m. Cały obiekt inżynieryjny będzie pełnił rolę węzła przesiadkowego. W tunelu znajdą się docelowo dwa perony przystanków tramwajowych, a przystanki autobusowe zlokalizowane zostaną powyżej, czyli na poziomie jezdni ul. Braci Mieroszewskich. Poza tym w obiekcie znajdą się dwie niezależne windy osobowe, które umożliwią komunikację pieszych pomiędzy przystankami tramwajowymi a autobusowymi.
Prace przy budowie tunelu wpływają na organizację ruchu samochodowego. Obowiązująca obecnie czasowa organizacja ruchu na ul. Braci Mieroszewskich utrzymana będzie jeszcze co najmniej przez siedem miesięcy. Następnie ruch kołowy i pieszy zostanie puszczony na jezdnię nowego układu drogowego, od strony supermarketu. Zmiany należy się spodziewać po wybudowaniu pierwszego segmentu tunelu i przebudowie układu drogowego. W następnej kolejności rozpocznie się realizacja drugiej połowy obiektu. – Nadal roboty będą prowadzone jak dotąd, przy zachowaniu pełnej przejezdności w obu kierunkach z jednym pasem ruchu. Taka zasada organizacji ruchu będzie utrzymana do czasu wybudowania całości obiektu, a planujemy, że będzie to koniec kwietnia 2022 roku – wyjaśnia Robert Wach.
Inwestycja pn. „Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu” jest jednym z zadań „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I”, współfinansowanego przez Unię Europejską. Zadanie realizuje konsorcjum: Eurovia Polska S.A., KZN Rail Sp. z o.o., Nowak Mosty Sp. z o.o. Inwestycja będzie kosztować ok. 88,6 mln zł netto, a prace mają się zakończyć w przeciągu dwóch lat.