Kończą się prace związane z budową nowego odcinka linii tramwajowej w Zagórzu. Tramwaje Śląskie SA. zapowiadają, że już w tym miesiącu na torach pojawią się testowo pierwsze tramwaje. Te ogólnodostępne dla pasażerów mogą się pojawić jeszcze w tym roku.
Pod koniec października minęło dokładnie czterdzieści lat od momentu oddania do użytku pierwszego fragmentu linii tramwajowej do Zagórza. Była końcówka 1982 roku i już wtedy mówiono o potrzebie przedłużenia torów w głąb blokowisk. Potrzeba było prawie czterdziestu lat, by wrócić do tej inwestycji. Kiedy 25 września 2020 roku wbijano symboliczną pierwszą łopatę na placu budowy nowej linii tramwajowej w Zagórzu, termin zakończenia inwestycji w styczniu 2023 roku wydawał się bardzo odległy. Czas jednak biegnie szybko, a prace przebiegają zgodnie z planem i właśnie dobiegają końca.
Jak informują Tramwaje Śląskie, wszystko wskazuje na to, że inauguracyjny przejazd odbędzie się jeszcze w grudniu bieżącego roku. Zaawansowanie prac minimalnie wyprzedza bowiem przewidziany harmonogram. – Nie znaczy to, że ta budowa jest łatwa. Nic bardziej mylnego. Po drodze piętrzyły się różne problemy, z którymi trzeba było sobie poradzić. Pojawiały się opóźnienia na pewnych zakresach, które jednak zaangażowaniem i intensywnością prac wykonawcy nadrabiali. Dlatego dziś możemy przymierzać się do uruchomienia liniowych połączeń tramwajowych jeszcze w tym roku – podkreśla Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie SA.
Cały układ torowy nowego odcinka linii jest zrealizowany, a torowisko zostało już podbite. Obecnie wykonywane są prace wykończeniowe budynku podstacji trakcyjnej oraz związane z układem zasilania trakcji i zbrojeniem sieci napowietrznej. Na przełomie października i listopada przy obiekcie znajdującym się w ciągu ul. Braci Mieroszewskich planowane jest ułożenie ostatniej warstwy ścieralnej na nowych jezdniach. Równocześnie do końca listopada prowadzone będą roboty brukarskie na peronach przystankowych, chodnikach i ścieżce rowerowej. Wśród prac wykończeniowych realizowane będą także m.in.: plantowanie i humusowanie zieleńców oraz nasadzenia krzewów i drzew; wypełnienia i uzupełnienia torowiska tramwajowego kruszywem granitowym; szlifowanie szyn przed dopuszczeniem do ruchu po przejazdach testowych. Równolegle z pracami wykończeniowymi generalny wykonawca przygotowuje dokumentację powykonawczą.
Pierwsze przejazdy testowe planowane są już pod koniec listopada. – Kiedy dokładnie linia nr 15 rozpocznie liniowe kursowanie na trasie wydłużonej o nowy odcinek do ronda Jana Pawła II? Na to pytanie odpowiedź jeszcze nie jest jednoznaczna, ale wszystko wskazuje na to, że sosnowiczanie dostaną nową linię niejako w gwiazdkowym prezencie – przekazuje Andrzej Zowada.
Na nowym odcinku linii tramwaje będą się zatrzymywać przy wiadukcie na ul. Braci Mieroszewskich, przy skrzyżowaniu z al. Blachnickiego, między ul. Lenartowicza i Białostocką na wysokości bloku Białostocka 8, przy ul. Paderewskiego na wysokości przystanku autobusowego w stronę zajezdni, przy ul. Rydza -Śmigłego na wysokości targowiska i przy pętli na rondzie Jana Pawła II. Na razie wszystko wskazuje na to, że póki co inna linia niż „piętnastka” po nowych torach nie pojedzie.
Fot. arc Tramwaje Śląskie SA.