Wraz z nadejściem nowego sezonu artystycznego Teatr Zagłębia rusza w Polskę. Pokaże swoje spektakle m.in. w Warszawie, Chorzowie czy Krakowie. „Tajemniczy ogród” w reżyserii Justyny Sobczyk można było już zobaczyć w Cieszynie na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Bez Granic, który dziś się zakończył, a także we wrześniu podczas Małej Boskiej Komedii w Krakowie.
– Zrealizowany w Teatrze Zagłębia spektakl to swoisty remiks i recykling klasycznego już dzieła. Sięgając po różnorodne środki artystyczne, takie jak muzyka współczesna, video art, performance, przetwarza zawarte w powieści historie i wątki. Podchodzi do nich krytycznie, przygląda się im i temu, jak przez lata zmieniło się nasze podejście do cielesności, do tego, co uznajemy za normę i do… przyrody – wyjaśnia Iwona Woźniak, dyrektorka Teatru Zagłębia.
Spektakl zobaczą także widzowie Teatru Lalka podczas 28. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK DZISIAJ (19-20 października). Potem, w drugiej połowie listopada, pojawi się także w Teatrze Małym w Tychach na 50. Tyskich Spotkaniach Teatralnych.
W październiku aktorzy Teatru Zagłębia w ramach BLISKIE/DALEKIE. Festiwal X-lecia Teatru im. Stefana Batorego w chorzowskim Teatrze S. Batorego zagrają spektakl „Czuję do Ciebie miętę”. Spektakl, pod reżyserską opieką dyrektora artystycznego sosnowieckiej sceny, Jacka Jabrzyka, powstał w 2021 roku w ramach rezydencji artystycznej, organizowanej przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego przy współpracy Teatru Zagłębia. Grają w nim dwie ukraińskie aktorki, czyli Kateryna Vasiukova i Nina Zakharova (dziś etatowe pracowniczki katowickiego teatru), które opuściły Ukrainę po wybuchu wojny.
Pod koniec 2022 roku spektakl „Czuję do Ciebie miętę” został zaprezentowany podczas krakowskiego festiwalu Boska Komedia, a obecny na nim amerykański krytyk teatralny Peter Marks w „The Washington Post” w styczniu 2023r. napisał artykuł „Theaer at the edge of war: Laughs, brutal truths and a Zelensky spoof” („Teatr na skraju wojny: śmiech, brutalna prawda i parodia Zełenskiego”). Można w nimi przeczytać m.in., że „(…) aktorzy i reżyserzy z Ukrainy, spośród około 3,5 miliona Ukraińców, którzy przenieśli się do Polski, współtworzą polski krajobraz teatralny. Trzy późne zgłoszenia na festiwal to sztuki o wojnie opracowane i wystawiane przez Ukraińców. Tutaj stale obecne jest przeświadczenie, że przesłanie jest nieskończenie ważniejsze niż zwykła forma. Tak było z pewnością w przypadku „Czuję do ciebie miętę”, sztuki dwóch ukraińskich aktorek, które uciekły ze zniszczonej wschodniej Ukrainy i schroniły się w Sosnowcu na południu Polski. Tytuł, zaczerpnięty z idiomu potocznego języka, ujawnia to, co aktorki starają się przedstawić, historię ich pełnego miłości i rywalizacji związku, który tworzą w czasie, gdy ich ojczyzna upada”.
– Taka sytuacja, gdzie na łamach amerykańskiej prasy omawiane są wydarzenia kulturalne i spektakle z innych krajów poza Stanami Zjednoczonymi, poza Ameryką, że to są spektakle z Polski, to rzadkość. Dlatego fakt, że spektakl Teatru Zagłębia zyskał aprobatę, uznanie jednego z najważniejszych krytyków amerykańskich to rzecz niebanalna, która napawa nas dumą i jest ogromnym docenieniem naszej pracy i tego, co robimy w Teatrze Zagłębia. A, że zrobił to Peter Marks, który od 2002 roku jest najważniejszym krytykiem teatralnym w „The Washington Post”, a wcześniej dziewięć lat pracował w „New York Times” i był krytykiem teatralnym off-Broadwayu, naprawdę ma dla nas wielkie znaczenie – mówi Jacek Jabrzyk.
Na sam koniec roku, w połowie grudnia, kolejny spektakl z repertuaru Teatru Zagłębia, czyli „Persona. Ciało Bożeny”, zostanie zaprezentowany na festiwalu Boska Komedia w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie.