SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
W tym roku 38 szkół z całej Polski otrzymało krajowy certyfikat „Szkoła Promująca Zdrowie”. Uroczystość, w której wziął udział Sekretarz Stanu w MEN – Tadeusz Sławecki – odbyła się 9 grudnia 2014 roku w Auli Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Wśród wyróżnionych certyfikatem szkół, znalazły się trzy sosnowieckie szkoły – Szkoła Podstawowa nr 29, Szkoła Podstawowa nr 40 oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6. Certyfikaty z rąk Sekretarza Stanu w MEN odebrali dyrektorzy szkół – Pani Dorota Wiśniewska – dyrektor SP nr 40 i Pan Mariusz Mike – dyrektor SP nr 29 oraz szkolni koordynatorzy programu.
Wręczając szkołom certyfikaty wiceminister edukacji pogratulował ich przedstawicielom i życzył dalszych sukcesów w kształtowaniu postaw prozdrowotnych dzieci i młodzieży.
O nadanie certyfikatu „Szkoła Promująca Zdrowie” mogą ubiegać się szkoły wszystkich typów, należące do wojewódzkiej sieci szkół promujących zdrowie i posiadające certyfikat wojewódzki tej sieci co najmniej przez 3 lata. Ponadto są to placówki, które podejmują systemowe działania w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, m.in. tworząc warunki sprzyjające dobremu samopoczuciu całej społeczności szkolnej. Centralna Kapituła Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie rekomendowała wybrane szkoły do otrzymania Krajowego Certyfikatu. Zgodnie z procedurą nadawania Certyfikatu, Pani Minister Edukacji Narodowej na podstawie tej rekomendacji, przyznała prestiżowe wyróżnienia.
Szkoły promujące zdrowie planują swoją pracę i podejmują działania w oparciu o pięć standardów:
1. Pomagają członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję
szkoły promującej zdrowie;
2. Zarządzają projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający:
• uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej (w tym rodziców) i społeczności
lokalnej,
• skuteczności i długofalowości działań.
3. Prowadzą edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dążą do zwiększenia jej jakości i
skuteczności;
4. Tworzą klimat społeczny sprzyjający:
• satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników,
• zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników,
• uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej.
5. Tworzą środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i
pracowników.
Do krajowej sieci szkół promujących zdrowie należą obecnie 142 placówki z całego kraju. Jest to zaszczyt dla szkoły, a jednocześnie zobowiązanie do tworzenia i upowszechniania działań służących promocji zdrowia w swoim regionie oraz dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi szkołami w Polsce.