Symboliczna „pierwsza łopata” na placu budowy nowej linii tramwajowej została wbita w ziemię 22 września w Zagórzu. Na tę chwilę mieszkańcy czekali… 38 lat. – Parafrazując tekst piosenki zespołu Golec uOrkiestra, można by rzec, że… tu na razie jest ściernisko, ale będzie torowisko – stwierdził Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Nowa linia tramwajowa będzie przebiegać od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda im. Jana Pawła II, gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową. Cała inwestycja będzie kosztować ok. 88,6 mln zł netto, a tramwaj mu ruszyć już pod koniec stycznia 2023 r.
– Realizujemy kolejny krok w naszym programie bezpiecznego Zagórza i zapewnienia mieszkańcom lepszej i sprawniejszej komunikacji miejskiej. 38 lat czekaliśmy na to, żeby przeprowadzić inwestycję, na którą czekano i na którą przygotowano tereny. To ważny moment dla naszego miasta. Każdy, kto rozumie, jakie znaczenia ma zrównoważony i ekologiczny transport, wie, że tylko szyna, tramwaj czy pociąg, robi efekt czystego województwa śląskiego, czystej aglomeracji. Każda tego typu inwestycja powinna być promowana. Mogę się tylko dziwić, że są osoby, które mówią, że budowa linii tramwajowych jest niepotrzebna. Jest bardzo potrzebna, zwłaszcza przez takie osiedla jak to – podkreślił Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Inwestycja jest wieloetapowa i wymaga współpracy i koordynacji przez wielu specjalistów. Wykonawcą zadania wybrane zostało konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich, KZN Rail Sp. z o.o. z Krakowa i Nowak Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej. Jako pierwsze mają być prowadzone prace budowlane w rejonie ul. Braci Mieroszewskich w pobliżu parkingu znajdującego się tam supermarketu. Już w listopadzie zostaną wprowadzone ograniczenia w ruchu kołowym na ul. Braci Mieroszewskich i zostaną rozpoczęte zbrojenia terenu pod budowę tunelu tramwajowego. – Podjęliśmy się niełatwego zadania, które wymaga koordynacji prac z wielu obszarów, dlatego skład naszego konsorcjum został tak dobrany, aby wszystkie te obszary zabezpieczyć – zapowiada Robert Wach, dyrektor kontraktu Eurovia Polska S.A. – Pierwsze prace rozpoczną się już w najbliższych dniach. Na początek będą to roboty przygotowawcze, częściowo ziemne oraz przezbrojeniowe, związane z budową nowego torowiska. Pod koniec października planujemy rozpocząć przebudowę sieci kanalizacyjnej. Prowadzenie tych prac nie będzie na razie wiązało się z większymi utrudnieniami dla mieszkańców – dodaje.
W ramach budowy wiaduktu nad torami tramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami tramwajowymi, które będą się znajdować pod wiaduktem i przystankami autobusowymi na wiadukcie. Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowego odcinka przebudowane zostanie rondo. W środku znajdzie się pętla tramwajowa, z kolei przystanki, zarówno końcowy, jak i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim zostaną zlokalizowane w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka Rydza Śmigłego.
Inwestycja pn. „Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu” jest jednym z zadań „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Fot. Maciej Łydek