266 mln zł na remonty i budowę torowisk tramwajów w Sosnowcu
Jesteśmy jednym z głównych beneficjentów inwestycji dotyczących infrastruktury transportowej. Skutecznie zakończyły się negocjacje w ramach projektu modernizacyjnego Tramwajów Śląskich.
Z sumy 755 mln złotych ponad 266 mln zostanie zainwestowanych w remont i rozbudowę sieci tramwajowej w Sosnowcu. Do tych sum dochodzą 27 milionów, które trafią do Dąbrowy Górniczej i 16 mln w Będzinie. Ponadto 140 mln zostanie przeznaczonych na zakup nowych tramwajów w całym województwie – zapowiada Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca. Sosnowiec będzie największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Aż 190 mln zł będzie kosztować budowa 10,5 km toru od pętli w Zagórzu do ronda Żołnierzy Wyklętych, czyli połączenia z linią nr 27. Inwestycja realizowana będzie w dwóch etapach. Pierwszy obejmie budowę 6,7 km torowi ska od pętli w Zagórzu, równolegle do ul. Lenartowicza, wzdłuż al. Paderewskiego i Rydza Śmigłego do ronda Jana Pawła II. W drugim etapie powstanie 3,8 km od ronda Jana Pawła II do połączenia z linią nr 27. Powstaną także dwa centra przesiadkowe (Dańdówka i Zagórze), dwie podstacje, zostanie zakupionych 10 nowych tramwajów i dwa wozy pogotowia technicznego. Kolejnych 28 mln zł ma kosztować modernizacja i dobudowa drugiego toru na linii nr 26 w ciągu ul. Wojska Polskiego od ul. Andersa do ul. Orląt Lwowskich. Tylko milion mniej pochłonie modernizacja torowiska i budowa bus pasa w ul. Piłsudskiego od skrzyżowania z Sobieskiego do drogi ekspresowej S86. Kolejne inwestycje obejmą modernizację torowiska w ul. Będzińskiej od granicy z Będzinem do skrzyżowania z ul. Staropogońską (8,1 mln zł) oraz przebudowa torowiska w ciągu ul. Mariackiej i Żeromskiego (12,9 mln zł). Ruszyły już prace modernizacyjne torowiska na skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i Piłsudskiego oraz na ulicy Małachowskiego. Inwestycje, które realizuje firma Skanska, ruszyły 13 lutego i obejmują przebudowę torowiska na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Sobieskiego. Roboty uniemożliwiają przejazd na wprost przez skrzyżowanie z ulicy Piłsudskiego w stronę centrum miasta i w ulicę Kilińskiego. – Objazd w stronę centrum zostanie wyznaczony przez ulicę Sobieskiego, gdzie za przystankiem tramwajowym możliwy będzie skręt w lewo, co umożliwi dojazd ponownie do remontowanego skrzyżowania i skręt w prawo w stronę centrum miasta. Aby dojechać do ulicy Kilińskiego, będzie można skręcić z ul. Piłsudskiego w Aleję Mireckiego, a następnie w ul. Jana Kiepury lub dalej w ul. Sedlaka – informuje Ryszard Złotorowicz, kierownik budowy w spółce Skanska. Z ulicy Sobieskiego możliwy będzie jedynie skręt w prawo w stronę centrum. Aby dostać się do ulicy Kilińskiego, trzeba będzie dojechać do ul. Kierocińskiej i Starą do Alei Mireckiego. Z ul. Kilińskiego będzie można skręcić w prawo w ul. Piłsudskiego. Kierowcy będą mogli jechać także na wprost w ul. Sobieskiego. Ci, którzy będą przemieszczać się z centrum w stronę Katowic, nie napotkają żadnych utrudnień na wysokości remontowanego skrzyżowania. Kierowcom umożliwiono jazdę na wprost oraz skręty w ul. Kilińskiego i ul. Sobieskiego. Od 16 lutego tramwaje linii nr 21 i 26 kursują przez rozbudowywane skrzyżowanie jednym torem. Tramwaj linii nr 15 zmienił kurs i będzie jeździć na skróconej trasie od przystanku „Zagórze Pętla” do przystanku „Milowice Pętla”. Od jazdy tramwaju zaplanowano co 20 minut. Dodatkowo została uruchomiona tymczasowa linia tramwajowa nr 45, która będzie kursować w relacji: „Zagórze Pętla” – „Będzin Osiedle Zamkowe Pętla”. Linia obsługiwana będzie taborem niskopodłogowym. Dojazd do Katowic zapewni komunikacja zastępcza „T -15″. Tramwaj będzie jeździł od przystanku „Sosnowiec Urząd Miasta” do „Katowice Zawodzie Pętla” (częstotliwość kursowania co 20 minut) z przejazdem ulicami: Mościckiego, 3 Maja, Piłsudskiego, Sobieskiego, Sosnowiecka, Morawa, Hallera, Obrońców Westerplatte, 1 Maja, kierunek do Sosnowca: 1 Maja, Obrońców Westerplatte, Morawa, Sosnowiecką, Sobieskiego, Piłsudskiego, 3 Maja, Mościckiego.
Ze względu na zmianę trasy linii tramwajowej nr 15 (trasa „Zagórze Pętla” do przystanku „Milowice Pętla”) od 14 lutego zawieszony został kurs tymczasowej linii tramwajowej nr 31.
Do maja 2015 roku będzie kursować z centrum Sosnowca do Milowic. Przebudowa torowiska w Sosnowcu będzie się odbywać przy okazji robót kanalizacyjnych na ul. Wiosny Ludów w Katowicach -Szopienicach, co uniemożliwia poruszanie się „15″ do Katowic. Prace modernizacyjne kosztują ponad 7 mln złotych.