Ogólnopolski Konkurs „Energia Słońca dla Szkoły”
Piąte miejsce w Polsce zajęli uczniowie IV LO im. S. Staszica w drugim etapie konkursu „Energia Słońca dla szkoły”.
Konferencja na temat odnawialnych źródeł energii, która została zorganizowana 16 czerwca w IV LO im. S. Staszica w Sosnowcu przez grupę… Pozytonów, była trzecim zadaniem konkursowym, z którym uczniowie poradzili sobie znakomicie. W końcu są Pozytonami, a ten skrót zobowiązuje i oznacza: przepełnionych pozytywną energią. Uczniowie „Staszica” od kilku miesięcy biorą udział w konkursie „Postaw na Słońce”, organizowanym przez Fundację Banku Ochrony Środowiska. Pierwszy etap konkursu, czyli „Energia Słońca dla szkoły” obejmował stworzenie drużyny, zdobycie wiedzy na temat odnawialnych źródeł energii, w szczególności energii słonecznej oraz obliczenie całkowitego zapotrzebowania energetycznego dla budynku szkoły. – Ten etap pieszczotliwie nazwaliśmy przez nas „liczeniem żarówek”, a naszą drużynę Pozytonami, od cząstki elementarnej, która jest antycząstką elektronu. Nawiązaliśmy w ten sposób do naszej pozytywnej energii, ale także i pewnej przekory i skłonności do „chodzenia pod prąd” – wyjaśnia Sylwia Wardyń, szefowa Pozytonów.
W drugim etapie konkursu uczestnicy musieli sobie poradzić z zadaniem pn. „Energia Słońca dla domu” i obliczyć zapotrzebowanie energetyczne dla pięciu budynków mieszkalnych oraz wskazać, ile paneli fotowoltaicznych potrzeba, by w pełni je pokryć. Właściciele domów otrzymali wyniki, a precyzja obliczeń była tak wysoka, że w tej części konkursu staszicowskie Pozytony zajęły piąte miejsce w Polsce.
Zwieńczeniem etapu trzeciego „Zarabiaj na Słońcu” było przygotowanie konferencji,
w której uczestniczyli m.in. Monika Wojewodzic i Marta Adamus, przedstawicielki Banku Ochrony Środowiska, Łukasz Balion i Ryszard Mocha, doradcy energetyczni Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, Andrzej Mizgała, przedstawiciel firmy ASAT oraz uczniowie, nauczyciele i mieszkańcy. Podczas konferencji zebrani goście mogli poszerzyć swoją wiedzę na temat fotowoltaiki, czyli dziedziny nauki i techniki zajmującej się przetwarzaniem światła słonecznego na energię elektryczną, dzięki prezentacjom przygotowanym przez uczniów i wystąpieniom zaproszonych ekspertów. Goście mogli zadawać także prelegentom pytania na forum
i podczas indywidualnych rozmów. Ostatnim konkursowym zadaniem jest opisanie przebiegu całej konferencji oraz wysłanie raportu do oceny.
Za Pozytony trzymamy kciuki i życzymy zwycięstwa w konkursie!