Pogoda za oknami nie nastraja do przejazdów rowerowych, ale Metrorower działa przez cały rok i nawet zimą można zauważyć na ulicach mieszkańców korzystających z żółtych jednośladów. Do 1 marca na ulicach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dostępnych będzie ok. 3500 rowerów, a więc połowa tego, co mieszkańcy GZM mają do dyspozycji w sezonie letnim. W 2024 r. użytkownicy wypożyczyli rowery dokładnie 1 006 989 razy, pokonując łączny dystans ponad 3,74 mln kilometrów i spędzając w siodełku ponad 27 mln minut.
Sosnowiec jest obok Katowic, Gliwic i Chorzowa w czołówce miast, jeśli wziąć pod uwagę liczbę wypożyczeń rowerów. Metrorower w naszym mieście wypożyczano 82 tysiące razy. To niemal trzy razy więcej niż w 2023 roku. Ogółem sosnowiczanie na metropolitalnych rowerach przejechali 2,6 miliona minut i ponad 333 tysiące kilometrów. Metrorower ma w Sosnowcu około 12 tysięcy unikalnych użytkowników.
– Pierwszy sezon funkcjonowania systemu podsumowujemy z dużą satysfakcją – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. – W zaledwie kilka miesięcy Metrorower stał się ważnym elementem naszej mobilności. Jest on dla nas czymś więcej niż tylko narzędziem ułatwiającym przemieszczanie się, tworzymy go również myślą o środowisku i przyjaznej przestrzeni miejskiej. Pierwszy milion wypożyczeń pokazuje, że użytkownicy Metroroweru chętnie z niego korzystają – dodaje.
System, z którego skorzystało już ponad 145 tys. zarejestrowanych użytkowników, został uruchomiony w lutym 2024 roku. Jest to największy w Polsce i trzeci w Europie system miejskich wypożyczalni rowerów. Jako jedyny w Polsce jest w pełni zintegrowany z systemem transportu publicznego, działającego pod matką Transport GZM..
– Widzimy, że Metrorower już jest jednym z czołowych europejskich systemów. Tylko w ciągu jednego roku system znalazł się w pierwszej dwudziestce najpopularniejszych systemów Nextbike w Europie. System ponadto zdobył wyróżnienie w kategorii Mobility Award podczas prestiżowego Smart City Expo World Congress w Barcelonie. To jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych innowacjom i rozwiązaniom smart w miastach i to wyraźnie podkreśla rangę sukcesu śląsko-zagłębiowskiego systemu – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Zarządu Grupy Nextbike.
Jak wynika z ankiety Nextbike, Metrorower nie jest tylko sposobem na spędzanie wolnego czasu – zaledwie 1 na 3 ankietowanych deklaruje wykorzystywanie go wyłącznie do rekreacji. Ponad 58 proc. użytkowników używa roweru w codziennych podróżach, takich jak dojazdy do pracy lub szkoły, do węzłów komunikacyjnych czy lokalnych sklepów i usług. Metrorower nie tylko wspiera codzienną mobilność, ale także uzupełnia infrastrukturę transportową Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wprowadzając rower jako kluczowy środek transportu miejskiego, dostępny przez cały rok.