Urząd Marszałkowski w Katowicach opublikował listę wniosków, które otrzymały dofinansowanie. Dokumenty złożone przez sosnowieckich urzędników uzyskały najwyższą ocenę spośród wszystkich wniosków.
Miasto otrzymało 21,7 mln zł na II etap budowy i rozbudowy małych węzłów przesiadkowych i łączących je ścieżek rowerowych. Cały projekt wyceniany jest na 26,5 mln zł. – To dla nas ważna wiadomość i potwierdzenie, że ciężka praca jest wynagradzana. Dzięki tym funduszom uda nam się wyremontować pięć kolejnych przejść podziemnych, wybudować 12 stacji rowerowych i kilka kilometrów dróg rowerowych. To najlepszy prezent na święta! – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
W ostatnich dwóch latach w Sosnowcu przebudowano blisko połowę ze wszystkich przejść podziemnych: 3 Maja (obok Poczty Głównej), 3 Maja/Parkowa/CWK (przy „Ślimaku”), Gabriela Narutowicza – ul. Szkolna (przy ściance wspinaczkowej „Poziom 450”), Gabriela Narutowicza – ul. 3 Maja (przy „Okrąglaku”), Piłsudskiego – ul. Jastrzębiej (obok Egzotarium), 3 Maja (letnia pływalnia „Sielec”), Piłsudskiego-Grabowa (przy nowym rondzie). – W ramach drugiego etapu przebudujemy między innymi dwa ogromne przejścia podziemne. Pierwsze znajduje się w rejonie Placu Ćwierka i popularnych „plastrów miodu” (ul. 3 Maja na skrzyżowaniu z ul. Piłsudskiego ), drugie na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Sobieskiego – wylicza prezydent Chęciński. Trzecie wytypowane do remontu przejście znajduje się pod rondem Gierka/Zagłębia Dąbrowskiego (ul. Ostrogórska, Sienkiewicza, 1 Maja, Małachowskiego, kolejne przy Parku Sieleckim (3 Maja), a piąte na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego, al. Mireckiego i ul. Starej (Rondo Czesława Uznańskiego). Zakres prac w poszczególnych przejściach podziemnych różni się od siebie i zależy od możliwości architektonicznych. Wszystkie przejścia będą objęte nadzorem kamer monitoringu miejskiego, a także zostaną wyposażone w urządzenia umożliwiające osobom niepełnosprawnym korzystanie z przejścia. W dwóch z nich pojawią się nowe toalety publiczne (Park Sielecki i rondo Gierka/Zagłębia Dąbrowskiego).
W ramach pozyskanego dofinansowania rozbudowany zostanie Sosnowiecki Rower Miejski – do obecnych 9 stacji, w których jest 130 rowerów, dołączy 12 kolejnych również ze 130 rowerami. Nowe stacje powstaną:
– przy ul. 3 Maja, rejon przejścia podziemnego przy Parku Sieleckim
– przy ul. Gospodarczej, w rejonie parafii pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny
– przy ulicy Orlej, w rejonie skrzyżowania z ulicą Nowopogońską i Staropogońską
– przy ulicy Będzińskiej, w rejonie Wydziału Nauk o Ziemi
– przy ulicy Mościckiego w rejonie budynku Urzędu Miejskiego, alternatywnie przy dworcu autobusowym
– przy ulicy Blachnickiego, w rejonie skrzyżowania z ulicą Braci Mieroszewskich
– przy ulicy 3 Maja w rejonie Dworca PKP
– ul. Andersa, w rejonie skrzyżowania z ulicą 11 Listopada
– ul. Piłsudskiego, w rejonie skrzyżowania z ulicą Sobieskiego
– ul. Braci Mieroszewskich, w rejonie skrzyżowania z ulicą Dmowskiego
– przy ul. Kresowej w okolicy Stadionu Ludowego
– Rondo im. Jana Pawła II, w rejonie skrzyżowania ul. 11 Listopada z ul. Zaruskiego
Miasto pozyskało również fundusze na budowę ok. 4 km dróg rowerowych.
Dofinansowanie zostało przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego 2014-2020. Oś Priorytetowa: IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna. Działanie/Poddziałanie: 4.5.1. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – ZIT.
Źródło: UM Sosnowiec.