Uczniom przybliżono ideę edukacji globalnej
Szkoła Podstawowa nr 10 w Sosnowcu w bieżącym roku szkolnym przystąpiła do realizacji projektu „Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju”.
Projekt wpisujący się w założenia “Wieloletniego programu współpracy rozwojowej na lata 2016-2020” realizowany jest przez Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu. Tegoroczne hasło Tygodnia Edukacji Globalnej brzmi: “Cele Zrównoważonego Rozwoju. Przyszłość świata zależy od nas!”
W ramach projektu przeprowadzono szereg działań, mających na celu przybliżenie uczniom idei edukacji globalnej. W szkole odbyły się specjalne lekcje prowadzone przez Magdalenę Noszczyk – trenerkę ds. edukacji ekologicznej i globalnej. Uczniowie oglądali prezentacje dotyczące codziennego życia w Afryce, słuchały opowieści o dzieciach mieszkających w Kenii, oglądały zdjęcia ich domów oraz szkół.
– Podczas uroczystego rozpoczęcia Tygodnia Edukacji Globalnej dzieci zaprezentowały program artystyczny, który wprowadził uczniów w tematykę ekologii oraz różnorodności kultur na świecie. Zabawne wiersze i wesołe piosenki zachęcały do dbania o środowisko i szanowania ludzi bez względu na ich kolor skóry, pochodzenie, czy wyznanie – mówi Małgorzata Wierzbicka, dyrektor szkoły.
W klasach IV – VII przeprowadzono konkurs ekologiczny, w którym pojawiły się pytania dotyczące ochrony przyrody, ekosystemu, recyklingu oraz zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Ponadto zorganizowano ciekawe wydarzenie pt. „Smaki świata”, podczas którego uczniowie mogli skosztować różnych egzotycznych owoców i przypraw oraz poznać ich pochodzenie. Natomiast dzieci uczęszczające na świetlicę wzięły udział we wspólnym czytaniu „Mądrych bajek z całego świata”. Zajęcia czytelnicze zachęcały do refleksji na temat współczesnych wartości. Tematem ostatniego dnia TEG była prawidłowa segregacja odpadów. Zadaniem dzieci było m. in. przyporządkowanie śmieci do prawidłowych pojemników. W trakcie warsztatów uczniowie dowiedzieli się, czym jest recykling i upcykling.
– Podróżując po różnych krajach, możemy się dużo nauczyć. Ale nawet nie wyjeżdżając, mamy możliwość poznawać zwyczaje i upodobania innych narodów. Podczas zajęć „Zabawy z różnych stron świata” uczniowie rozmawiali o pochodzeniu zagranicznych gier, takich jak zabawa w rybę i żabę – Nepal, kulołapka – Boliwia, Jenga, wyścigi konne – Mongolia, głuchy telefon – Peru. Wierzymy, że tegoroczny Tydzień Edukacji Globalnej zachęcił szkolną społeczność do działalności na rzecz ochrony środowiska i właściwego rozumienia tolerancji. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym osobom i instytucjom za wspólne działania w ramach projektu – dodaje dyrektor.
Foto Szkoła Podstawowa nr 10 w Sosnowcu.