Ruszył przetarg na rewitalizację dworca kolejowego w Maczkach
Rewitalizacja dworca w Maczkach nie będzie już tylko marzeniem, ale ma stać się faktem! Rada Nadzorcza PKP S.A. pozytywnie zaopiniowała plany związane z rewitalizacją zabytkowego dworca w Maczkach, czego efektem jest ogłoszony przetarg przez władze kolejowej spółki.
PKP S.A. ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych, który zajmie się rewitalizacją dworca. Prace budowlane związane z inwestycją powinny rozpocząć się w połowie tego roku. Firma, która wygra przetarg, ma przed sobą nie lada wyzwanie, czyli rewitalizację i adaptację zabytkowego dworca na funkcje dydaktyczne. W budynku wznowiona zostanie również obsługa podróżnych. Tym samym walka o tę inwestycję zakończyła się sukcesem.
– Dzięki planowanej przez PKP S.A. inwestycji dworzec Sosnowiec Maczki zyska nowe życie. Zrewitalizowany obiekt posłuży nie tylko podróżnym, ale również będzie mógł być przeznaczony na inne cele, na przykład dydaktyczne i naukowe – mówi Jarosław Kołodziejczyk, członek zarządu PKP S.A. – Co ważne, odnowienie dworca to tylko fragment większej koncepcji, ponieważ należące do PKP nieruchomości wokół dworca po uzbrojeniu i stworzeniu przez Sosnowiec odpowiedniej infrastruktury będą bardzo atrakcyjnym terenem dla budownictwa mieszkaniowego czy usług – dodaje.
Inwestycja w Maczkach obejmuje nie tylko zabytkowy dworzec kolejowy. Rewitalizacji zostanie poddany również sąsiadujący z dworcem XIX-wieczny budynek byłych warsztatów szkolnych, który będzie pełnił będzie funkcje usługowo-handlowe. Obydwa obiekty zostaną połączone przejściem podziemnym pod torami, co zwiększyć bezpieczeństwo i komfort. Linia kolejowa zostanie trwale wygrodzona.
Cała inwestycja realizowana będzie w dwóch etapach. Budynek dworca adaptowany pod funkcje dydaktyczne ma zostać oddany do użytkowania na początku października, wraz z nowym rokiem akademickim. Do końca przyszłego roku prowadzone będą natomiast pozostałe prace związane m.in. z rekonstrukcją i konserwacją polichromowanych powłok malarskich czy z wykończeniem budynku kantyny studenckiej.
Już teraz Politechnika Śląska ogłosiła nabór na pierwszy rok studiów inżynierskich na kierunku transport kolejowy. Proponowany przez uczelnię kierunek studiów ma być unikalny na tle pozostałych uczelni w kraju. Studia na kierunku transport kolejowy są kierunkiem praktycznym. Potrwają osiem semestrów. Na siódmym semestrze mają się odbywać kilkumiesięczne studenckie, które będą realizowane m.in. w PKP Cargo, PKP Polskie Linie Kolejowe, Alstom Konstal Chorzów, Bombardier Transportation Katowice, Newag Gliwice, Chemet Tarnowskie Góry czy Jastrzębskiej Spółce Kolejowej. Przyszli studenci rozpoczną studia już 3 października. W roku akademickim 2016/2017 zajęcia odbywać się będą w budynku Wydziału Inżynierii Materiałowej i Metalurgii oraz Wydziału Transportu w Katowicach. Gdy obiekt w Maczkach będzie przystosowany na cele naukowe, przeniosą się do Sosnowca. Po czterech semestrach wybiorą specjalność. Mogę zdecydować się na budowę i eksploatacja pojazdów szynowych, inżyniera bezpieczeństwa w transporcie kolejowym lub projektowanie i utrzymanie infrastruktury transportu kolejowego.
Wykonawca inwestycji w Maczkach powinien zostać wyłoniony w drugiej połowie maja, a prace powinny się rozpocząć w drugiej połowie czerwca.