Osiem velostrad, czyli szybkich dróg rowerowych powstanie w najbliższych latach na terenie miast i gmin skupionych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zyskają na tym również mieszkańcy Sosnowca, którzy otrzymają możliwość szybkiego i bezpiecznego dojazdu na rowerze do m.in. Katowic, Czeladzi, Będzina czy Dąbrowy Górniczej. Realizacja tych inwestycji rozpocznie się w 2023 roku, a kolejnych w 2024 roku.
Pod hasłem velostrada kryje się szybka droga rowerowa, która w większości jest odseparowana od jezdni i ruchu samochodowego. Łącznie ma powstać osiem takich dróg, które łącznie będą miały długość około 120 kilometrów. W piątek 20 maja porozumienia w tej sprawie podpisali samorządowcy z jedenastu miast, przez które przebiegać będą cztery pierwsze velostrady. Oprócz Sosnowca, który reprezentowany był przez prezydenta Arkadiusza Chęcińskiego, obecni byli przedstawiciele Będzina, Chorzowa, Czeladzi, Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Katowic, Mysłowic, Rudy Śląskiej, Świętochłowic i Zabrza.
– Velostrady zintegrują jeszcze bardziej miasta i gminy. Dotychczas miasta GZM budowały lokalne drogi, realizując tylko nieliczne inicjatywy z miastami sąsiednimi – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Zanim powstała metropolia, było to trudne zarówno pod względem finansowym, jak i organizacyjnym. Dzięki temu, że działamy razem w ramach GZM, realizacja tego typu ponadlokalnych inwestycji jest zdecydowanie usprawniona. Powstanie Velostrad GZM zostanie w całości sfinansowane z budżetu Metropolii i dotacji zewnętrznych, o które będziemy się ubiegać na ten cel – podkreśla.
Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca zwraca uwagę, że szybkie połączenie rowerowe: z jednej strony z Katowicami, a z drugiej z Czeladzią, Będzinem i Dąbrową Górniczą – będzie dla mieszkańców podregionu sosnowieckiego fantastycznym rozwiązaniem otwierającym nowe możliwości dla codziennych podróży.
– Z niecierpliwością czekamy na realizację velostrad, a mówimy tutaj o budowie około 10 kilometrów tras wyłącznie na terenie Sosnowca, w sumie z innymi miastami mamy już blisko 30 kilometrów. Budowa velostrady śladem dawnej linii kolejowej wzdłuż ulicy Wiązowej oraz Sedlaka do ścisłego centrum miasta i dalej w kierunku ulicy Żeromskiego, pozwoli na szybki transfer pomiędzy Sosnowcem i Katowicami. Dodatkowe połączenia z miastami Zagłębia również dają same plusy – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
– Współpraca daje wymierne efekty. Dzięki szerszemu spojrzeniu łączymy nasze miasta. W Metropolii możemy poszczycić się świetnymi drogami. Stale doskonalimy transport publiczny. Niedawno ogłaszaliśmy nowe inwestycje kolejowe. Teraz inaugurujemy projekt rowerowy. Chcemy, by rower był używany przez mieszkańców nie tylko do rekreacji, ale również jako codzienny środek transportu – dodaje Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic.
Velostrada łącząca Katowice z Sosnowcem ma liczyć około 9,7 kilometra. Powstanie w ciągu najbliższych kilku lat. Jej trasa ma przebiegać od katowickich Bulwarów Rawy, w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Dietla, nieopodal ul. Żeromskiego.
Kontynuacją trasy z Katowic mają być odgałęzienia do kolejnych miast Zagłębia Dąbrowskiego. Koncepcja zakłada wykorzystanie terenu po kolei piaskowej w Sosnowcu i Czeladzi, a następnie Będzinie i Czeladzi. Pod uwagę brane jest też poprowadzenie jej wzdłuż S86, a później DK94. Tak czy inaczej – dojedziemy nią do Dąbrowy Górniczej.
Podpisane umowy dotyczą też tras z Gliwic przez Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice i Chorzów do Katowic, z Katowic do Mysłowic, z Katowic przez Siemianowice Śląskie, Chorzów i Bytom do Piekar Śląskich, z Tarnowskich Gór do Bytomia oraz z Katowic do Tychów.
Ważną częścią całego projektu będzie Rower Metropolitalny, czyli system wypożyczalni rowerów miejskich, który ma zostać uruchomiony w przyszłym roku. Będzie działał przez cały rok. Płatność za wypożyczenie będzie docelowo odbywać się za pomocą tej samej aplikacji, dzięki której kupimy bilety komunikacji miejskiej. W systemie będzie ok. 8 tys. rowerów, a stojaki będą rozmieszczone w wielu lokalizacjach. Ponadto zostanie uruchomiona długoterminowa wypożyczalnia rowerów elektrycznych.
fot. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia