Od 17 lutego przez miesiąc zamknięty będzie ruch samochodowy i tramwajowy pod wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Piłsudskiego w centrum Sosnowca. Wiadukt będzie przebudowany w ramach trwającej modernizacji torów kolejowych między Będzinami a Sosnowcem. Ruch ma zostać przywrócony w połowie marca, wówczas zamknięty zostanie wiadukt w ciągu ul. Żeromskiego.
Główny cel trwających prac to budowa dodatkowej pary torów i rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Pociągi regionalne nie będą musiały przepuszczać pospiesznych, więc ruch odbywać się będzie sprawniej. Powstaną też dwa nowe przystanki Sosnowiec Środula i Katowice Morawa.
– Pozwoli to na zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 kilometrów na godzinę, z kolei ruch towarowy będzie się mógł odbywać z prędkością 120 kilometrów na godzinę – zaznacza Joanna Jurczyk, zastępca dyrektora regionu śląskiego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. – Przebudowujemy cały układ torowy, obiekty inżynieryjne, sieć trakcyjną, system sterowania ruchem kolejowym i niezbędną infrastrukturę telekomunikacyjną. Roboty budowalne rozpoczęliśmy w październiku 2023 roku. Planowany termin ich zakończenia to czerwiec 2027 roku. Wartość projektu to 840 milionów złotych – dodaje.
Gotowy jest już nowy tor między Będzinem a Sosnowcem wraz z częścią wiaduktu nad ulicą Nowopogońską, z którego korzystają już pociągi i jeden peron nowego przystanku na Środuli, gdzie dość zaawansowane są już prace związane z budową przejścia podziemnego pod torami. W ostatnich dniach stycznia rozpoczęła się budowa nowego peronu nr 3 na stacji Sosnowiec Główny. W kolejnych tygodniach wykonawca prac – firma ZUE SA – przystąpi z kolei do prac związanych z przebudową wiaduktu w ciągu ulicy Piłsudskiego. Nie obędzie się niestety bez utrudnień, bo wstrzymany zostanie ruch samochodowy i tramwajowy.
– Wiadukt wymaga kompleksowej przebudowy z uwagi na jego stan techniczny. Prace będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Odtworzymy historyczny charakter tego miejsca poprzez zabudowę portali, odtworzymy również słupy, które są historyczne. Natomiast środkowy rząd słupów zostanie zlikwidowany, co usprawni ruch samochodów i tramwajów – wyjaśnia Jadwiga Skalska, zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP Polskich Linii Kolejowych. – Prace rozpoczynamy 17 lutego i będą trwały cztery tygodnie. Po czterech tygodniach zostanie wznowiony ruch drogowy i tramwajowy. Przejścia dla pieszych będą czynne przez cały czas. Kolejne zamknięcia planujemy na przełomie lipca i sierpnia, listopada i grudnia oraz w kwietniu 2026 roku. Gdy wiadukt będzie nieczynny, swoje prace przy torowisku wykonają też Tramwaje Śląskie – dodaje.
Kolejarze podkreślają, że wybrali najmniej uciążliwy dla mieszkańców sposób remontu. Dzięki temu wiadukt nie będzie zamknięty przez cały okres prowadzenia prac. Podczas pierwszego czterotygodniowego zamknięcia ściągnięte zostaną dotychczasowe konstrukcje nośne, a na końcu zamontowane zostaną nowe. Wszystko przy prowadzonym ruchu pociągu. W marcu – gdy ruch w ciągu ul. Piłsudskiego, zostanie już przywrócony – zamknięty zostanie wiadukt w ciągu ul. Żeromskiego. Ten nieczynny będzie również przez około czterech tygodni – łącznie z ruchem pieszym. Po miesiącu wznowiony zostanie tylko ruch pieszy i tramwajowy, ale tylko po jednym torze.
– Uciążliwości na pewno będą. Będziemy się starać je minimalizować i ograniczać. Komunikacja publiczna była, jest i będzie naszym priorytetem. Zachęcamy, by z niego korzystać i w ten sposób usprawniać transport w naszym regionie – podkreśla prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. – Cieszę się, że ta inwestycja jest realizowana. Ta inwestycja była planowana już kilkadziesiąt lat temu. Sosnowiec jest przykładem tego, że coś, co było kiedyś planowane, dziś jest realizowane – chociażby linia tramwajowa nr 15. Zdajemy sobie sprawę, że dalsza rozbudowa dróg i komunikacji indywidualnej jest niemożliwa. Nie ma już możliwości, by poruszać się po miastach tylko i wyłącznie samochodami. Musimy korzystać z komunikacji publicznej i musimy do tego zachęcać – dodaje.
W czasie zamknięcia przejazdu sugerowany objazd to trasa ulicami 3 Maja przez Parkową, Ślimak, Grota-Roweckiego i Mireckiego do ulicy Piłsudskiego. Objazdy czekają również pasażerów autobusów i tramwajów.