Sosnowiec jako jedyne miasto w Polsce walczy z FASD
Dokładnie 9 września, 9 dnia 9 miesiąca o godz. 9.09 z okazji „Międzynarodowe -go Dnia FASD”, Sosnowiec ruszył z międzynarodową kampanią społeczną, „Too Young To Drink” – „Zbyt młody, by pić”. To jedyne miasto w Polsce, które włączyło się w szereg działań, prowadzonych przez European FASD Alliane. FASD, czy li Fetal Alcohol Spectrum Disordes, oznacza alkoholowy zespół płodowy, czyli zespół chorobowy, który jest skutkiem działania alkoholu na płód w okresie prenatalnym.
Alkoholowy zespół płodowy jest chorobą nieuleczalną, której można uniknąć, zachowując abstynencję w czasie trwania ciąży. Bannery i plakaty, które zostały powieszone na ulicach Sosnowca, prezentują zdjęcia noworodków w butelkach z alkoholem. W ten obrazowy sposób, najbardziej bezbronni i po szkodowani, przestrzegają kobiety przed piciem alkoholu w czasie ciąży. 500 plakatów zostało przekazanych m.in. do przychodni, szkół ponadgimnazjalnych, stowarzyszeń, instytucji publicznych, aptek i szpitali. – Kiedy zwrócono się do nas z pytaniem, czy przyłączymy się do kampanii, od razu wyraziliśmy zgodę, zwłaszcza że prowadziliśmy już kampanię antyalkoholową o podobnej tematyce. Alkoholowy zespół płodowy rodzi bardzo poważne, a czasami wręcz tragiczne konsekwencje – mówi Zbigniew Szaleniec, zastępca prezydenta Sosnowca, odpowiedzialny m.in. za sprawy zdrowia. Gmina dwa lata temu zorganizowała konferencję „Trzeźwa matka – zdrowe dziecko” z udziałem m.in. lekarzy i psychologów, a rok temu przeprowadzono szkolenia w tym zakresie m.in. wśród nauczycieli i pedagogów. Tym razem w szkołach także przeprowadzone zostaną zajęcia dotyczące tematyki związanej z FASD. Planowane są także spotkania z psychologiem i lekarzem dla rodziców i opiekunów, którzy wychowują dzieci z takimi zaburzeniami. Skutkiem uszkodzenia płodu są późniejsze kłopoty dziecka w nauce, problemy wychowawcze i choroby psychiczne. Badania w USA dowiodły, że co najmniej jeden procent dzieci jest dotkniętych tym syndromem, a badania w Europie pokazują, że takich dzieci jest przynajmniej dwa procent. Głównymi celami kampanii „Too Young To Drink” jest podniesienie świadomości
o niebezpieczeństwach picia alkoholu podczas ciąży, rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej ryzyka spożywania alkoholu podczas ciąży oraz wsparcie kobiet w podejmowaniu własnych wyborów. – Jako adopcyjna matka trójki dzieci z FASD obserwuję ich codzienną walkę w szkole i w ich społecznych relacjach. Pracuję nad tym, aby zapobiegać temu, by coś takiego przytrafiało się innym dzieciom” – mówi Diane Black, przewodnicząca European FASD Alliance, która była doradcą kampanii lokalnych władz w Treviso i przy tworzeniu strategii marketingu społecznego i promocji zdrowia kampanii „Matka pije, dziecko pije”. Plakaty wzbudzają dużo emocji. – Uwięzione w butelce dziecko chyba najlepiej uświadamia, że należy się zastanowić, zanim się sięgnie nawet po kieliszek wina – uważa Anna Kumorek z Sosnowca, która spodziewa się drugiego dziecka. – Dziewięć miesięcy to nie wieczność, a zdrowie i życie dziecka jest najważniejsze – dodała. Kampanię szeroko poparli także m.in. sosnowieccy radni oraz poseł Jarosław Pięta. W obecnej kampanii bierze udział ponad 60 organizacji z 30 krajów.