Będzie czarować zapachami i kolorami
Dwadzieścia sztuk wiśni japońskiej, odmiany amanogawa i żywopłot z głogu porzeczkowego tworzą węchowisko w parku polisensorycznym przy ul. Ostrogórskiej w Sosnowcu.
Węchowisko to ważny element powstającego parku, który ma pobudzać wrażenia w zakresie wzroku, węchu i dotyku i tym samym wspomagać osoby niepełnosprawne. Drzewka 19 kwietnia sadzili więźniowie zakładu karnego w Wojkowicach, członkowie klubu Gaja, uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 oraz pracownicy naukowi Uniwersytetu Śląskiego, którzy gościli w ZSS nr 4 w ramach konferencji naukowej. Inicjatywa obywatelska „Węchowisko nad Czarną Przemszą w parku polisensorycznym” jest realizowana przez Klub Gaja oraz Fundację Instytut Twórczej Integracji przy współpracy Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu w ramach projektu „Zaadoptuj rzekę”.
– W ramach tego projektu realizujemy 23 lokalne inicjatywy na terenie całego kraju. Otrzymaliśmy dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i węchowisko stanie się faktem – mówi Paweł Grzybowski, koordynator programu w Klubie Gaja.
– Wybraliśmy określone gatunki drzew i krzewów, ponieważ uczniowie będą mogli być stymulowani zapachami i kolorami. Chcieliśmy także wzbogacić bazę pokarmową dla owadów i ptaków. Dzięki nasadzeniom poprawi się stan zieleni w mieście oraz zwiększy się bioróżnorodność i zaplecze pokarmowe dla ptaków. Parkiem na stałe opiekować się będą niepełnosprawni – dodaje.
Projekt jest przeznaczony dla dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną i sprzężeniami oraz dla mieszkańców miasta. – Koło Kwitnących Wiśni będzie specyficznym terenem wypoczynku, rekreacji oraz pobudzania wrażeń sensorycznych w zakresie wzroku, węchu i dotyku – przekonuje Iwona Durek z Fundacji Instytut Twórczej Integracji i dyrektorka ZSS nr 4 w Sosnowcu.
Park polisensoryczny zwiedzili także pracownicy naukowi Uniwersytetu Śląskiego, którzy zasadzili drzewka wiśni i krzewy głogu. Przez cały dzień w ZSS nr 4 odbywały się sesje naukowe pedagogów. – Dla nas to zaszczyt i niesamowite wyróżnienie, że wysoka nauka pochyla się nad nami, przynosi nam pomysły i świeże spojrzenie. W czterech sekcjach naukowcy z całej Polski debatowali w naszej szkole nad zagadnieniami z zakresu pedagogiki specjalnej, a my pokazaliśmy im nasze rozwiązania i osiągnięcia – podsumowała Iwona Durek.