Sosnowiec zyska w najbliższym czasie dwa przystanki kolejowe. Rozpoczęły się już pierwsze prace przy remoncie torów pomiędzy stacjami Będzin a Sosnowiec Główny. W piątek 13 października podpisano ponadto umowę na budowę nowego przystanku w Jęzorze, na którym od grudnia 2024 roku zatrzymywać się mają pociągi z Katowic do Krakowa.
Stacja Sosnowiec Jęzor to tak naprawdę nic nowego. Otwarto ją w 1927 roku i do dziś pełni ważną rolę w transporcie towarowym, jednakże jej umiejscowienie na kompletnym odludziu spowodowało, że od 2003 roku nie zatrzymują się tam pociągi pasażerskie. Nowy przystanek w Jęzorze ma powstać znacznie bliżej domostw i centrum handlowego Designer Outlet, bo w rejonie węzła ul. Orląt Lwowskich z trasą S1.
– Przez wiele lat takie sformułowanie jak „budowa linii kolejowej” nie istniało w słowniku. Od kilku lat mamy to szczęście rozwijać i budować infrastrukturę. Jednym z programów, dzięki którym może to być realizowane jest Krajowy Program Budowy i Modernizacji Przystanków Kolejowych, w skrócie nazywany programem przystankowym – wyjaśnia Mirosław Skubiszyński, wiceprezes zarządu PKP PLK.
W skali kraju program przystankowy wart jest 1 miliard złotych. Na liście podstawowej jest 207 lokalizacji, kolejnych 107 znajduje się na liście rezerwowych. 20 miejsc znajduje się w województwie śląskim, jedno z nich to właśnie nowy przystanek w Sosnowcu-Jęzorze, gdzie do końca 2024 roku ma powstać nowy przystanek.
– Na linii 134 kursuje w ciągu doby około czterdziestu par pociągów pasażerskich, z czego około 18 par to połączenia regionalne i to przede wszystkim one będą się tutaj zatrzymywały. Zadanie będzie realizowane w kwocie 17 milionów złotych. Powstaną tutaj po zewnętrznych stronach torów dwa peronu o długości 200 metrów, szerokości 4 metrów i wysokości 76 centymetrów. Z uwagi na usytuowanie tego przystanku na nasypie cała infrastruktura będzie tak zbudowana, aby nie stanowiła żadnych barier architektonicznych dla podróżnych. Będą podjazdy, schody, ale też windy i pochylnie – wyjaśnia wiceprezes Stawiszyński.
W piątek 13 października PKP PLK podpisały umowę na powstanie nowy przystanek z firmą PORR SA.
– Na początek czeka nas inwentaryzacja terenu i uzyskanie pozwoleń. Następnie rozpoczniemy roboty fundamentowe przy dobudowie części wiaduktu, następnie poszerzymy nasyp dla budowy nowego peronu – mówi Jan Chmiel, dyrektor rejonu Południe PORR SA i prokurent spółki.