Dworzec odzyska dawny blask
Polskie Koleje Państwowe przekazały klucze do dworca w Sosnowcu – Maczkach wykonawcy, który zajmie się rewitalizacją zabytkowego obiektu.
Oficjalnie, już od 26 sierpnia, konsorcjum firm P.A. Nova, TWS GP i Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Socar, posiada klucze i w najbliższym czasie rozpocznie prace budowlane.
W Maczkach, zgodnie z podpisanym w lipcu dwa lata temu listem intencyjnym pomiędzy PKP S.A. a Politechniką Śląską w Gliwicach, ma powstać nowoczesne Centrum-Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Siedzibą placówki ma być odrestaurowany zabytkowy budynek nieczynnego dworca kolejowego.
Zwycięzca przeprowadzonego przetargu, czyli konsorcjum firm P.A. Nova, TWS GP oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Socar, które zaproponowało kwotę 38,9 mln zł, rozpocznie prace niemal natychmiast. – Od poniedziałku zaczynamy wygradzanie i zabezpieczanie terenu. Pierwsze poważne prace rozpoczną się od rozebrania budynków przy rynku przed dworcem. Najtrudniejsze zadanie to z pewnością prace konstrukcyjne w samym budynku oraz budowa przejścia podziemnego, pod torami kolejowymi – wyjaśnia Przemysław Żur, wiceprezes zarządu P.A. NOVA S.A.
Zgodnie z projektem, oprócz dworca, ma zostać wyremontowany jeszcze jeszcze jeden budynek, który będzie pełnić funkcję usług handlu i gastronomii, związanych z obsługą uczelni oraz mieszkańców Maczek. Powstanie także przejście podziemne, łączące budynek stanowiący pozostałość po historycznej zabudowie w otoczeniu nieistniejącej dawnej komory celnej (przy ul. Krakowskiej) z budynkiem byłego dworca kolejowego (międzytorze linii kolejowych). Zostanie przywrócona obsługa podróżnych.
– Bardzo się cieszymy z tej inwestycji i chcemy współpracować z wykonawcą. My również będziemy tutaj prowadzić duże inwestycje na kwotę ponad 30 mln zł, związane z budową cieci wodno-kanalizacyjnej. Chciałbym podziękować zarządom PKP, byłym i obecnemu, również ministerstwu – byłemu i obecnemu, a także każdemu, kto przyczynił się do rozpoczęcia tej inwestycji. Dla mnie, rodowitego sosnowiczanina, to najważniejszy zabytek infrastruktury technicznej. To fantastyczne miejsce w naszym mieście – nie kryje radości Arkadiusz Chęciński, prezydent miasta.
Dodatkowo, w ubiegłym roku przeprowadzono badania archeologiczne w miejscu, w którym stała kiedyś cerkiew, a wkrótce rozpoczną się prace związane z budową parkingu. Okazało się, że w tym miejscu, zostali pochowani żołnierze radzieccy, którzy po wojnie zostali ekshumowani. Pracownicy sosnowieckiego Muzeum, którzy prowadzili prace, znaleźli szczątki kilkunastu radzieckich żołnierzy oraz prawosławnego księdza.
Stacja kolejowa Sosnowiec – Maczki przez długi czas nazywana była Granicą oraz stanowiła końcową stację linii warszawsko-wiedeńskiej kolei żelaznej i jednocześnie była ostatnią stacją przed granicą austriacką. Monumentalnej stacji towarzyszyła komora celna i zabytkowe koszary. Budynek stacji granicznej budowano w latach 1839-1848, według projektu znanego architekta Enrico Marconiego. To jednej z najcenniejszych polskich zabytków kolejowych, ale i najbardziej zaniedbany. Cały budynek od lat wymaga renowacji i znajduje się w fatalnym stanie technicznym. Prawie 40-milionowa inwestycja PKP i miejskie inwestycje na sumę ponad 30 mln zł to szansa nie tylko na uratowanie dworca, ale i rewitalizację oraz zmianę oblicza całej dzielnicy.