ERAZMUS +
Od września 2014 – do końca sierpnia 2017 we współpracy z państwami: Hiszpanią, Włochami, Grecją, Finlandią, Litwą, Słowacją i Turcją gimnazjum nr 9 w Sosnowcu realizować będzie projekt: “Lessons for Present, Lessons for Future” (“Lekcje na dziś, lekcje na przyszłość”).
W związku z projektem zaplanowane zostały 4 wizyty dla nauczycieli, międzynarodowe spotkania projektowe – w Hiszpanii, we Włoszech, na Słowacji i w Turcji oraz 5 spotkań związanych z nauczaniem i uczeniem się, w których uczestniczyć będą uczniowie – w Polsce, na Litwie, w Grecji, Finlandii i podsumowujące w Hiszpanii.
Pierwsze międzynarodowe spotkanie projektowe odbyło się już, w Elche w Hiszpanii między 17 -21 listopada. Gospodarze spotkania, czyli IES Tirant lo Blanc w Elche w Hiszpanii, główny koordynator projektu, bardzo ciepło przyjęli wszystkich gości. Naszą szkołę reprezentowała pani Joanna Janas-Sajdak, szkolny koordynator projektu. Przed wyjazdem uczennice naszej szkoły Kinga Ptasińska i Patrycja Trząska, z pomocą pani Małgorzaty Pełki, przygotowały piękne pamiątki z Sosnowca dla naszych partnerów. Spotkanie okazało się być bardzo owocne. Nie tylko udało się zrealizować wszystkie zamierzone cele i działania, ale przede wszystkim nawiązać bardzo przyjazne relacje pomiędzy wszystkimi uczestnikami spotkania. Wszyscy partnerzy zaprezentowali swoje szkoły, omówione zostały zasady współpracy i opracowane zadania na kolejne spotkania. Wszyscy goście mieli również możliwość spotkać się z uczniami szkoły, którzy okazali się bardzo zainteresowani szkołami oraz krajami uczestniczącymi w projekcie. Odbyły się również spotkania z prasą, projekt został zaprezentowany w telewizji Tele Elx, radiu Onda Cero Radio.
Podczas wizyty w Hiszpanii, uczniowie wraz z nauczycielami, uczestniczący w projekcie również przyjemność spotkać się z przedstawicielem hiszpańskiego Ministerstwa Edukacji, przedstawicielem Rady Miejskiej w Elche oraz z prof. Miguelem Orts Montenegro z Uniwersytetu Miguel Hernández w Elche. Mimo napiętego programu, podczas wyjazdu, grupie udało się zwiedzić urocze Elche, uczestniczyć w spektaklu „Mystery of Elche”, dwuaktowym dramacie o śmierci, wniebowzięciu i ukoronowaniu Najświętszej Marii Panny w języku walenckim odgrywanym corocznie w dniach 14–15 sierpnia w Bazylice św. Marii w Elche, wpisanego na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO. Wszystkie chwile, spędzone wspólnie z parterami i nauczycielami IES Tirant lo Blanc, na długo zapadną w pamięci uczniów.
Obecnie trwają przygotowania do drugiego międzynarodowego spotkania projektowego we Włoszech, które będzie miało miejsce w lutym oraz do wizyty gości w sosnowieckim gimnazjum nr 9 w maju tego roku. Podczas wizyty zagranicznych kolegów, planowane jest spotkanie uczniów z mieszkańcami Sosnowca, którzy przeżyli II Wojnę Światową oraz warsztaty w oparciu o materiały źródłowe we współpracy z Muzeum w Oświęcimiu i Muzeum Galicja w Krakowie. Uczniowie zapoznają się z historią Sosnowca z okresu II Wojny Światowej i przygotowują prezentację w języku angielski na ten temat, trwa opracowanie biografii do pierwszej jednostki dydaktycznej dotyczącej oporu, która zostanie przedstawiona we Włoszech. Prowadzone są działania związane z poznawaniem kultury krajów partnerskich.
W porównaniu do programu Comenius, program Erasmus+ kładzie większy nacisk na wirtualne mobilności uczniów, czyli kontakty przy użyciu technologii komunikacyjno-informacyjnych, dlatego też uczniowie przygotowują się do nawiązania kontaktu z uczniami szkół partnerskich, z którymi będą współpracować na platformie e-twinning. Przede wszystkim uczniowie będą mogli rozwijać i ćwiczyć swoje umiejętności językowe w sposób praktyczny, co jest niezwykle istotne. Wszelkie działania projektowe można śledzić na stronie internetowej szkoły www.gim9sc.pl, na której znajduje się też link do bloga prowadzonego przez wszystkich partnerów w języku angielskim.
OPIS PROJEKTU
ERASMUS +
Część uczniów szkół partnerskich pochodzi ze środowisk, które w wyniku kryzysu zostały dotknięte bezrobociem. W ekstremalnych warunkach nietrudno o radykalne poglądy i programy polityczne, którym często towarzyszą postawy charakterystyczne dla nacjonalizmu i totalitaryzmu, takie jak ksenofobia i fundamentalizm. Często zdarza się, że dla celów demagogicznych manipuluje się faktami historycznymi i zniekształca je, tworząc pożywkę dla ludzi cierpiących z powodu kryzysu ekonomicznego. Ludzie młodzi są szczególnie narażeni na hasła głoszone przez ruchy radykalne. Głównym celem projektu jest uświadomienie uczniom niebezpieczeństwa, jakie niosą ze sobą takie poglądy na przykładzie historii Europy XX wieku: II wojny światowej, holokaustu, obozów koncentracyjnych i hiszpańskiej wojny domowej.
Celem projektu jest chęć nauczycieli, aby poprzez historię uczniowie poznali znaczenie krytycznego myślenia oraz politycznego i społecznego aktywizmu w konstruowaniu Unii Europejskiej. Sposobem na osiągnięcie tego celu będzie opracowanie Międzynarodowych Materiałów Dydaktycznych, które ukazywałyby konsekwencje totalitaryzmu w XX – wiecznej Europie. Być może uczniom łatwiej będzie zrozumieć, czym był i jest totalitaryzm oraz jak powstają nowe ruchy radykalne i jakie mogą być tego konsekwencje. Zaplanowane materiały dydaktyczne będą ukazywały ten okres w historii w nowej perspektywie, z punktu widzenia kolaborujących, obojętnych i stawiających opór. Uczniowie będą poznawać historię okresu II wojny światowej poprzez życiorysy ludzi, którzy doświadczyli totalitaryzmu, koncentrując się na trzech wyżej wymienionych grupach. Ponadto zadaniem uczniów będzie przygotowanie materiałów na temat przekazów partii radykalnych obecnie funkcjonujących w Europie. Jednym ze sposobów ukazania uczniom konsekwencji totalitaryzmu będzie wizyta w muzeum w Auschwitz.
Przynależność do Unii Europejskiej stwarza możliwości kształcenia i pracy poza granicami własnego państwa. Praca nad projektem, która zakłada komunikowanie się w języku angielskim, poznawanie kultur krajów partnerskich poprzez wymiany uczniów oraz przebywanie u rodzin partnerów, wykorzystywanie technik informacyjno-komunikacyjnych pomoże uczniom rozwinąć umiejętności kluczowe, co z kolei przygotuje ich do uczestnictwa w społeczeństwie globalnym i pomoże im zaistnieć na globalnym rynku pracy. Docelowo projekt ma doprowadzić do stworzenia programów nauczania, które pozwalałyby na wprowadzenie edukacji wielojęzycznej w szkołach partnerskich.
Duża grupa uczniów niektórych partnerów projektu boryka się z trudną sytuacją społeczną, co prowadzi do przedwczesnego opuszczania szkoły przez uczniów. Niektóre szkoły partnerskie posiadają różne programy, których celem jest zwalczanie tego problemu. Projekt adresowany jest do wszystkich uczniów na wszystkich poziomach nauczania poprzez jednostki dydaktyczne i dodatkowe zajęcia oferowane przez wszystkie trzy lata trwania projektu.
Ważnym elementem projektu jest zaangażowanie rodziców i poprawa komunikacji na linii rodzice – nauczyciele – uczniowie. Cel ten ma być osiągnięty poprzez wymiany uczniów i pobyt u rodzin partnerskich, zaangażowanie rodziców w zarządzanie projektem i organizowanie aktywności.
Jednym ze sposobów dokumentowania prac nad projektem będzie film ukazujący, jak w trakcie trwania projektu opinie i odczucia uczniów, nauczycieli i rodziców zmieniają się w miarę poznawania fakty z historii. Zaplanowano również wystawy zdjęć podczas wymian uczniów, informowanie lokalnych mediów o postępach prac, prowadzenie wpisów na stronach internetowych.