Zakończyła się prawie dwuletnia konserwacja trzech wielkoformatowych kartonów witrażowych autorstwa Jana Bukowskiego wykonanych dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu, znajdujących się w zbiorach Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu.
To jedyne zachowane prace z liczącego 43 projekty kompletu, które krakowski wybitny artysta Jan Bukowski wykonał w latach 1935-1939 dla sosnowieckiego kościoła. Niestety, ze względu na wieloletnie przechowywanie w nieodpowiednich warunkach, ich stan był bardzo zły. Wymagały przeprowadzenia skomplikowanych i kosztownych prac konserwatorskich. Dzięki nim odzyskały swój pierwotny blask i już 24 listopada zostaną zaprezentowanie publiczności na wystawie w muzeum. Będzie to ich pierwsza prezentacja, a zatem wyjątkowa gratka dla koneserów i badaczy sztuki okresu międzywojennego, a w szczególności twórczości Jana Bukowskiego.
W listopadzie powróciły z pracowni konserwatorskiej w Krakowie dwa kartony: „Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem” i „Stygmatyzacja św. Franciszka”. Z kolei w ubiegłym roku przeprowadzono renowację projektu witraża „Najświętsza Maria Panna”.
Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu nabył te trzy wyjątkowe kartony na rynku antykwarycznym w 2015 roku. Warto przypomnieć, że witraże wykonane według tych projektów znajdują się do dzisiaj w oknach transeptu katedry.
Odrestaurowane witraże można oglądać w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu w terminie od 24 listopada do 10 grudnia. W dniu otwarcia ekspozycji odbędzie się sesja naukowa „Dziedzictwo odzyskane. Witraże katedralne Sosnowca i ich polityczne paradygmaty”. Sesja rozpocznie się o godz. 10.00, a zakończy wieczorem. Prace konserwatorskie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Więcej informacji, jak i program sesji, można znaleźć na stronie: www.muzeum.org.pl.