Na wystawie zostaną zaprezentowane unikalne, prezentowane po raz pierwszy fotografie Sosnowca.
Taki tytuł nosi wystawa, którą już od 7 listopada będzie można oglądać w Pałacu Schoena-Muzeum w Sosnowcu. Tytuł nawiązuje do powieści Juliusza Kadena-Bandrowskiego, której akcja dotyczy katastrofy w kopalni Reden, która wydarzyła się w 1923 roku w Zagłębiu Dąbrowskim.
Podejmuje temat pamięci, uwarunkowań historycznych wpływających na losy miast i mieszkańców. Dotyka zagadnień emigracji oraz pokazuje potomków ludzi, którzy w XIX i XX wieku zdecydowali się na zmianę miejsca zamieszkania, kraju czy nawet kontynentu. Pokazuje ich przywiązanie do korzeni, kultywowanie wspomnień o przodkach i kraju ich pochodzenia, pielęgnowanie przez kolejne pokolenia tradycji i obyczajów w nowej ojczyźnie.
Na ekspozycji znalazły się prace artystów, którzy za pomocą różnych technik i mediów zmierzają się z zagadnieniem tożsamości, recepcji historii i pamięci. Zostaną zaprezentowane unikalne, prezentowane po raz pierwszy fotografie Sosnowca z końca XIX wieku autorstwa Ignacego Kriegera, cykle fotograficzne Bogdana Konopki, poświęcone życiu potomków polskich emigrantów w zagłębiu węglowym Nord -Pas -de -Calais we Francji, fotografie Joao Urbana, podejmujące temat Polaków w odległej Brazylii oraz instalacje Piotra Lutyńskiego.
Szczególne miejsce na wystawie zajmują także prace współczesnych artystów związanych z Sosnowcem, m. in. Ryszarda Grzyba, Miłosza Wnukowskiego, Jacka Rykały, Andrzeja S. Kowalskiego.
Uzupełnienie stanowią dwa filmy dokumentalne: „Wierszyna” opowiadający o Zagłębiakach osiadłych w odległej syberyjskiej wiosce na początku XX wieku oraz „The Art of Spiegelnam”, dedykowany autorowi kultowego komiksu „Maus”. Wystawa „Czarne skrzydła” w ramach 26. Edycji Festiwalu Ars Cameralis będzie udostępniona od 7 listopada do 30 grudnia. Wernisaż rozpocznie się o godz. 17.00.
fot. Joao Urban
fot. Ignacy Krieger