W Sosnowcu i sąsiednich miastach Zagłębia Dąbrowskiego trwają testu autobusu wodorowego. Obserwacje przydadzą się przy podjęciu decyzji, czy takie pojazdy powinny zasilić tabor sosnowieckiego PKM-u.
Testowy autobus wodorowy wyprodukowany przez spółkę Polski Autobus Wodorowy Nesobus ze Świdnika pojawił się w Sosnowcu we wtorek 20 lutego. Do kolejnego wtorku 27 lutego obsługiwać będzie kursy na trzech liniach: 813 (Będzin – Sosnowiec – Katowice), 160S (Sosnowiec Urząd Miasta – Strefa Inwestycyjna oraz 84 (Huta Katowice – Ząbkowice – Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Mydlice). Tydzień testów ma pokazać, jak w praktyce sprawdza się zastosowana w takich pojazdach technologia. Dla pasażerów nie ma żadnej różnicy w podróży, poza tym, że będzie miał okazję przejechać się pojazdem zasilany w inny sposób niż dieslowski czy elektryczny.
– Wodór znajduje się w zbiornikach, które trzeba po prostu zatankować. Mamy tu do czynienia z czymś, co można nazwać małą elektrownią. Nie ma ona jednak nic wspólnego z konwencjonalną elektrownią, która produkuje zanieczyszczenia. Zachodzi tu odwrotność procesu elektrolizy, czyli połączenie wodoru z tlenem i powstaje energia elektryczna, a produktem ubocznym jest woda, która wydostaje się jako para wodna przez rurę wydechową – tłumaczy Maciej Nietopel, prezes spółki Polski Autobus Wodorowy Nesobus.
Tak zasilany autobus może przejechać na jednym tankowaniu ponad 400 kilometrów, chociaż zależy to od sposobu jazdy, wykorzystania klimatyzacji czy włączonego ogrzewania.
– Takie autobusy spełniają wszystkie normy dotyczące zarówno ekologii, jak i bezpieczeństwa. Są też komfortowe dla pasażerów i mam nadzieję, że te testy wypadną pozytywnie – mówi zastępca prezydenta Sosnowca Michał Zastrzeżyński.
– Jeżeli chcemy dbać o czyste powietrze, to takie autobusy muszą się pojawiać na naszych drogach. Nowe technologie to nowe wyzwania, ale gdybyśmy tych wyzwań nie podejmowali, to dalej byśmy byli zacofani jeśli chodzi o transport i jego zasilanie. Wierzę w to, że niebawem takie autobusy pojawią się na naszych liniach – dodaje prezydent Arkadiusz Chęciński.
Sosnowiec PKM ma obecnie na stronie ponad 240 różnego rodzaju autobusów.
– Autobusów elektrycznych jest 25, a hybrydowych – 54. 22 z nich to hybrydy plug-in, które w centrach miast jeżdżą wyłącznie na bezemisyjnym napędzie elektrycznym i spisują się bardzo dobrze – wyjaśnia Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznym w PKM Sosnowiec.
Czas pokaże, czy w statystyce tej pojawią się testowane autobusy wodorowe.