Ze względu na sytuację pandemiczną na początku marca wprowadzono w Sosnowieckim Szpitalu Miejskim zakaz odwiedzin chorych. Obowiązuje do dnia dzisiejszego, co stanowi utrudnienie dla chorych i ich bliskich, zwłaszcza w przypadku pacjentów nieprzytomnych.
Sosnowiecki Szpital Miejski, wychodząc naprzeciw potrzebom pacjentów, wprowadził uproszczone zasady udostępniania informacji o stanie zdrowia. Można je uzyskać telefonicznie. Wszystko dzięki identyfikacji na podstawie indywidualnego kodu PIN, uprawniającego osobę upoważnioną do uzyskania informacji.
– Wiemy, że dla rodzin pacjentów okres hospitalizacji ich bliskich jest czasem wyjątkowym i trudnym, a chęć uzyskania informacji o stanie zdrowia jest kluczowa. Dlatego ułatwiliśmy procedurę uzyskania informacji medycznej. Wprowadzenie tych zasad ma na celu zniwelowanie negatywnych skutków ogólnopolskiego zakazu odwiedzin. Naszą intencją jest to, by pacjenci sosnowieckiego szpitala oraz bliscy zainteresowani stanem zdrowia, bez trudności mogli kontaktować się z personelem medycznym drogą telefoniczną – mówi Aneta Kawka, prezes Sosnowieckiego Szpitala Miejskiego sp. z o.o.
Wprowadzona w Sosnowieckim Szpitalu Miejskim procedura określa sposób, w jaki kontrolowana jest tożsamość osoby upoważnionej, postępowanie w przypadku pacjentów przytomnych, nieprzytomnych lub niezdolnych do zrozumienia informacji.
Przy przyjęciu do szpitala, pacjent może wskazać osoby upoważnione, którym pracownicy szpitala mogą przekazać informacje i dane o stanie zdrowia pacjenta. Następnie, personel medyczny udostępnia pacjentowi jego indywidualny numer, pod którym został wpisany do księgi głównej szpitala. Numer ten stanowi kod PIN dostępu dla osób upoważnionych do uzyskania informacji o stanie zdrowia tego pacjenta. Oprócz PIN-u pacjentowi przekazywany jest numer telefonu, pod którym osoba upoważniona może uzyskać w określonych godzinach informację o stanie zdrowia pacjenta.
W przypadku przyjęcia do szpitala pacjenta nieprzytomnego lub pacjenta niezdolnego do zrozumienia informacji, który nie mógł wskazać osoby upoważnionej do uzyskania informacji, pracownicy szpitala przeprowadzają wywiad z osobą dzwoniącą. Telefonujący powinien podać swoje dane oraz dane pacjenta i odpowiedzieć pozytywnie na dwa lub cztery pytania kontrolne, takie jak np. data urodzenia lub PESEL, miejsce zamieszkania, dzień hospitalizacji, sposób zgłoszenia się do szpitala.