Powstanie centrum naukowo – dydaktyczne
W ciągu najbliższych tygodni Polskie Koleje Państwowe rozpiszą przetarg na prace budowlane związane z odrestaurowaniem i przystosowaniem do pełnienia nowej funkcji dworca kolejowego Sosnowiec – Maczki. W budynku dworca ma działać Centrum Naukowo- Dydaktyczne Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Firma PAS Projekt Archi Studio z Nadarzyna zaprezentowała projekty dworca i otoczenia. Koncepcję poznała także Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju, która przyjechała z wizytą do Sosnowca.
– Wizualizacja projektu jest wspaniała. Dawny budynek dworca, choć dziś jest ruiną, widać, że był piękny. Tym bardziej cieszy fakt, że uda się uratować taki obiekt architektoniczny. Dzięki współpracy PKP z Politechniką Śląską, przy wsparciu samorządu, uda się zrealizować trzy funkcje. Po pierwsze, zostanie przeprowadzona rewitalizacja tej części dzielnicy, po drugie, uda się zrealizować funkcję edukacyjną, a po trzecie mam nadzieję, że dzięki przeprowadzonej inwestycji wzrosną wartości okolicznych nieruchomości – stwierdziła Maria Wasiak.
Już w lipcu ubiegłego roku podpisano list intencyjny pomiędzy PKP S.A. a Politechniką Śląską w Gliwicach o zamiarze utworzenia Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Siedzibą placówki będzie odrestaurowany i przystosowany do pełnienia nowej funkcji zabytkowy budynek nieczynnego dworca kolejowego Sosnowiec – Maczki.
Zgodnie z projektem oprócz dworca wyremontowany zostanie jeszcze jeden budynek, który ma pełnić funkcję usług handlu i gastronomii, związanych z obsługą uczelni oraz mieszkańców Maczek. – Zależy nam, aby to miejsce zmieniło swoje oblicze. Dlatego na tzw. „ryneczku” powstanie całkowicie nowa jakość architektury przestrzeni publicznej, poprzez realizację nowego placu z elementami nawiązującymi do charakteru tego jakże ważnego w historii miejsca. Wspólnie z projektantem – dokładamy wszelkich starań, by całość projektowanej przestrzeni była funkcjonalna i przyjazna przyszłym użytkownikom oraz mieszkańcom Maczek. Mam nadzieję, że wynik naszej pracy będzie zadowalający – mówi Jeremiasz Świerzawski, dyrektor projektu w Departamencie Inwestycji PKP S.A. Koncepcja zakłada także budowę przejścia podziemnego łączącego budynek stanowiący pozostałość po historycznej zabudowie w otoczeniu nieistniejącej dawnej komory celnej (przy ul. Krakowskiej) z budynkiem byłego dworca kolejowego (międzytorze linii kolejowych).
Dzięki dobrej współpracy kolei z miastem udało się jeszcze przed rozpoczęciem prac przeprowadzić badania archeologiczne w miejscu, w którym stała kiedyś cerkiew, a niebawem rozpoczną się prace związane z budową parkingu. – Mieliśmy sygnały, że na tym obszarze byli pochowani żołnierze radzieccy, którzy po wojnie zostali ekshumowani, jednak dla pewności przeprowadziliśmy badania, które wskazywały, że możemy coś znaleźć. Dlatego postanowiliśmy przeprowadzić prace archeologiczne, które potwierdziły nasze przypuszczenia, bowiem znaleźliśmy szczątki kilkunastu radzieckich żołnierzy oraz prawosławnego księdza – tłumaczy Katarzyna Sobota-Liwoch z Muzeum w Sosnowcu.
Wykopaliska już się zakończyły, dzięki temu nie ma obaw, że inwestycja zostanie wstrzymana w czasie już samej realizacji. PKP S.A. zlecił przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej: ekspertyz i inwentaryzacji oraz opracowanie wielobranżowego projektu budowlanego i wykonawczego oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Przetarg wygrała firma PAS PROJEKT ARCHI STUDIO z Nadarzyna. – Chcemy odtworzyć każdy detal – opisuje Jeremiasz Świerzawski. – Jestem mile zaskoczony tym, jak wszyscy zaangażowali się w ten projekt. To pokazuje, jak ważna dla władz Sosnowca, ale i mieszkańców jest ten projekt – dodaje.
Zadowolenia nie kryje także prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. – Decyzji PKP oraz Politechniki Śląskiej można tylko przyklasnąć. Odzyskanie dawnego blasku przez dworzec w Maczkach to świetna sprawa. To szansa na aktywizację całej dzielnicy, która nierozerwalnie od pokoleń związana jest z koleją. Ze swojej strony mogę zapewnić, że zrobimy wszystko, co tylko możemy, żeby pomoc kolei w tej inwestycji. Jeśli będzie trzeba, zapukamy do każdych drzwi – podkreśla Arkadiusz Chęciński.
Stacja kolejowa Sosnowiec – Maczki przez długi czas nazywana była Granicą i była końcową stacją linii warszawsko-wiedeńskiej kolei żelaznej, a także ostatnią stacją przed granicą austriacką. Warto podkreślić, że stacja była jednym z dwóch najważniejszych przystanków obok początkowej stacji w Warszawie. Projektantem obu dworców był Henryk Marconi, a dworzec budowano w latach 1839-1848. Jego dzisiejszy wygląd ukształtował się na przełomie XIX i XX wieku. Splot wielu czynników sprawił, że w 1858 roku podjęto działania mające na celu budowę odnogi z Ząbkowic do pruskich Szopienic ze stacją graniczną w Sosnowcu. Już w 1859 roku wybudowano okazały gmach dworca kolejowego, który do dnia dzisiejszego będzie stanowił dominantę centrum miasta.
Zdjęcia Wizualizacji Centrum Naukowo -Dydaktycznego: PAS Projekt Archistudio