Rozpoczęły się prace przy rozbudowie torów kolejowych między Będzinem i Sosnowcem oraz między Sosnowcem a Katowicami. Powstanie tu dodatkowa para torów, która pozwoli na rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego. W rejonie ul. Chemicznej powstanie też nowy przystanek kolejowy Sosnowiec Środula.
Przebiegająca przez Sosnowiec linia kolejowa nr 1 to jedna z najważniejszych linii w Polsce i wylotowa trasa ze Śląska i Zagłębia w kierunku Warszawy. Pociągi kursują tędy niemalże bez przerwy. Aby przepustowość tej trasy była jeszcze lepsza, kolejarze dobudują dwa dodatkowe tory między stacją Będzin a przystankiem Katowice Szopienice Południowe. Przy okazji powstaną też dwa nowe przystanki.
– Rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny, co wpłynie na zwiększenie przepustowości – będzie mogło kursować więcej pociągów. Lepszy dostęp do kolei zapewnią dwa nowe przystanki Sosnowiec Środula (ul. Chemiczna), Katowice Morawa (ul. Morawa). Przebudowane będą perony na stacji Sosnowiec Główny. Wszystkie perony i obiekty służące podróżnym zostaną przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na około 4-kilometrowym odcinku między stacją Sosnowiec Główny a stacją Będzin zbudowany zostanie nowy przystanek Sosnowiec Środula, z którego skorzystają mieszkańcy dwóch dużych pobliskich osiedli – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Prace już się rozpoczęły i, niestety, oznaczają również utrudnienia dla pasażerów pociągów. Wykonawca w pierwszej kolejności będzie montował pale i słupy sieci trakcyjnych. Konieczne będzie też przesunięcie jednego toru. Wykonanie prac przygotowawczych pozwoli na realizację robót w następnych fazach. Do 26 października pociągi kursowały jednym torem między Będzinem a Sosnowcem Głównym. Teraz, do 10 listopada, jednym torem jadą z kolei pociągi między Sosnowcem Głównym a stacją Katowice Zawodzie. W związku z tym dziewięć pociągów dalekobieżnych jedzie trasą zmienioną, a dwa pociągi regionalne są odwołane.
PKP PLK SA podpisały umowę z wykonawcą – firmą ZUE SA na roboty budowlane na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Płd. Prace budowlane są przewidziane w latach 2023 – 2027. Wartość zadania to 785 mln zł netto. Dofinansowanie w wysokości 85 proc. pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.