• O nas
  • Reklama
  • Kontakt
wtorek, 28 czerwca, 2022
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kurier Miejski
  • Start
  • Wydarzenia
    • Ogólne
    • Kultura
    • Sport
  • Kontakt
    • Tutaj dostaniesz „Kuriera”
    • Ważne telefony i adresy e-mail
    • Rozwiązania krzyżówek
    • Petycje i wnioski
    • Przetargi
  • Reklama
  • Promujemy Sosnowiec
  • Spacerownik
  • O nas
    • Archiwum
  • Sklepik
  • Start
  • Wydarzenia
    • Ogólne
    • Kultura
    • Sport
  • Kontakt
    • Tutaj dostaniesz „Kuriera”
    • Ważne telefony i adresy e-mail
    • Rozwiązania krzyżówek
    • Petycje i wnioski
    • Przetargi
  • Reklama
  • Promujemy Sosnowiec
  • Spacerownik
  • O nas
    • Archiwum
  • Sklepik
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kurier Miejski
Strona główna Spacerownik

Na początku był dworzec

dodane przez redakcja
4 listopada 2016
w Spacerownik
A A
dworzec F1
Share on FacebookShare on Twitter

z kurierem po Sosnowcu

Mówią, że powstał w szczerym polu i zapewne wiele jest w tym prawdy. W pewnym stopniu potwierdza to wydanaw1856 roku tzw. mapa Hempla, na której próżno szukać śladów jakichkolwiek zabudowań w sąsiedztwie przyszłej stacji.

Piękny, lśniący świeżym tynkiem gmach musiał wyglądać dość irracjonalnie na tle lasów, pól i mizernych włościańskich chałup. Tylko leciwe mury Zamku Sieleckiego próbowały dotrzymywać kroku nowoczesnej budowli powstałej z wielkim architektonicznym rozmachem.

dworzec F1

Dworcowe zabudowania pamiętają czasy Powstania Styczniowego.

To właśnie tutaj w nocy z 6 na 7 lutego 1863 roku doszło do krwawej bitwy oddziału Apolinarego Kurowskiego z rosyjską strażą graniczną.

Pocztówka przedstawia dworzec jeszcze przed dobudowaniem hali głównej – arch. UM w Sosnowcu.

Pomysł zbudowania w Sosnowcu stacji o znaczeniu międzynarodowym pojawił się w związku z wcześniejszym (1848 r.) doprowadzeniem Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej do Granicy, czyli dzisiejszych Maczek. Pierwotnie właśnie przez Maczki wiodła jedyna linia kolejowa łącząca Królestwo Polskie z resztą Europy. W owym czasie kolej rozwijała się bardzo dynamicznie. Zatem i u nas postanowiono nieco zagęścić sieć dróg żelaznych, wytyczając nowe skrótowe połączenie z Ząbkowic przez Dąbrowę, Będzin i Sosnowice do granicy z Prusami, gdzie funkcjonowała już Kolej Górnośląska. Co prawda, pierwotnie rozważano opcję budowy linii przez Czeladź, ale ostateczny wybór padł na Sosnowice. Prace ruszyły wiosną 1858 r., a już 24 sierpnia 1859 r. dokonano uroczystego otwarcia, o czym nie omieszkał poinformować warszawski „Tygodnik Ilustrowany” w artykule pt. „Odnoga Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej pod nazwą Ząbkowicko – Katowickiej”. Oto fragment tego artykułu: „Na stacyi Dąbrowa stanął tylko niewielki budynek stacyjny, połączony ze składem towarowym, oraz domek mieszkalny dla officyalistów miejscowych; w Sosnowicach zaś postawiono obszerny dworzec, mieszczący w sobie pokoje dla Najdostojniejszych Osób, sale 1éj, 2éj i 3éj klassy, lokal dla ekspedycyi celnéj, biuro paszportowe i różne mieszkania. Oprócz tego znajduje się tam jeszcze dom mieszkalny dla niższéj służby, szopa na parowozy i wagony, pomost obrotowy itd. Budowle dla wydziału celnego, co nim nastąpi, w tym czasowém zabudowaniu czynności celne się odbywają”*.

dworzec F2

Zabytkowy budynek w całej okazałości.

Po drugiej stronie torowiska, od ulicy Kilińskiego znajduje się jeszcze kilka kolejowych budynków o różnym przeznaczeniu.

Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje dawna lokomotywownia wachlarzowa.

Jak widać, budynek dworca nie był jedynym obiektem wzniesionym w owym czasie. W roku 1860 ukończono budowę komory celnej, a obok stacji niczym grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się rozmaite mniej i bardzie udane budowle. Wytyczono nowe ulice i zezwolono, aby niektóre z nich same się wytyczyły… W kamienicach otwierano hotele, restauracje, mniej i bardziej ekskluzywne sklepy. Sosnowice rozwijały się, można by rzec w sposób piorunujący i nieokiełznany. Było to spowodowane gwałtownym napływem żywiołu ludzkiego, pośród którego równie łatwo można było znaleźć pospolitych awanturników, co ludzi przedsiębiorczych i zdeterminowanych osiągnąć swój wymarzony sukces. Zapewne nie wszyscy, ale znakomita większość z nich przybyła do wsi Sosnowice koleją. Na przestrzeni lat zmieniały się Sosnowice, zmieniał się również dworzec. Do znaczącej przebudowy doszło na przełomie XIX i XX w. Wtedy to dobudowano halę główną, w której po dziś dzień mieszczą się kasy biletowe. W latach 70. XX wieku, niestety, dokonano gwałtu na zabytkowej bryle budowli, wyburzając część północnego skrzydła. W miejscu tym wzniesiono biurowiec PKP „Informatyka”. Kolejnej metamorfozy dokonano w latach 1998-2000. Wówczas gruntownie zmodernizowano budynek, odrestaurowano elewację i ku niezadowoleniu podróżnych, usunięto z hali głównej kasy biletowe, umieszczając je w nowopowstałym podziemnym pasażu handlowym. Po piętnastu latach, 7 maja 2015 roku, na prawiono ten błąd i dzisiaj bilety na pendolino do Gdyni, „Sobieskiego” do Wiednia czy osobowy do Zawiercia możemy nabyć w tym samym miejscu co niegdyś Pola Negri, Jan Kiepura, Józef Piłsudski, Władysław Szpilman i wielu, wielu innych.
*Cytat pochodzi z wikizagłebie.pl. Tam można również znaleźć tekst wspomnianego artykułu.

dworzec F3

Stacja wielokrotnie zmieniała nazwy.

Były więc Sosnowice, Sosnowice Warszawskie, Sosnowiec Północny i inne nadawane w zależności od aktualnie przetaczającej się po Europie wojennej zawieruchy.

dworzec F4

Z Sosnowca Głównego można bezpośrednio dojechać do: Belgradu, Bratysławy, Budapesztu, Mińska, Moskwy, Pragi, Sofii, Wiednia i Warszawy.

Tekst i zdjęcie: Artur Ptasiński

Następny artykuł

największa na świecie akcja promująca czytelnictwo w Sosnowcu

szpital blok miejsce budowy

Leczenie na miarę XXI wieku

sp25 wieczor w bibliotece

Niezwykły wieczór w szkolnej bibliotece

Wyniki Wojewódzkiego Konkursu Literackiego  „Śladami obrazów Jana Matejki”

Wyniki Wojewódzkiego Konkursu Literackiego „Śladami obrazów Jana Matejki”

1 dzień temu
Enej, Kwiatkowski i Jacek Cygan na Dniach Sosnowca 2022

Enej, Kwiatkowski i Jacek Cygan na Dniach Sosnowca 2022

6 dni temu
V Konkurs „Sosnowiecki Lider Ekologii” został rozstrzygnięty!

Ekologiczny konkurs „Ekososna z Ekostacji. Wymień surowce na rośliny” startuje po raz czwarty!

1 tydzień temu
Biuro Polski 2050 otwarto w Sosnowcu

Biuro Polski 2050 otwarto w Sosnowcu

3 tygodnie temu
Na Patelni zrobiło się zielono

Na Patelni zrobiło się zielono

3 tygodnie temu
Kurier Miejski

„Kurier Miejski” czasopismo samorządowe
– Sosnowieckie Inwestycje Sp. z o.o.
41-200 Sosnowiec, ul. 3 Maja 11 pok. 216-218
e-mail: redakcja@kuriermiejski.com.pl
tel. 600 676 194

Menu

  • Start
  • Wydarzenia
    • Ogólne
    • Kultura
    • Sport
  • Kontakt
    • Tutaj dostaniesz „Kuriera”
    • Ważne telefony i adresy e-mail
    • Rozwiązania krzyżówek
    • Petycje i wnioski
    • Przetargi
  • Reklama
  • Promujemy Sosnowiec
  • Spacerownik
  • O nas
    • Archiwum
  • Sklepik

Pogoda

Dabrowa Gornicza
◉
22°
Showers in the Vicinity
04:3420:58 CEST
odczuwalna: 22°C
wiatr: 11km/h NW
wilgotność: 83%
ciśnienie: 1017.95mbar
indeks uv: 3
śrczwptsobndz
31/19°C
33/19°C
34/16°C
20/12°C
25/13°C
Weather forecast Dabrowa Gornicza, Poland ▸
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt

Kurier Miejski © 2019 Polityka Prywatności Cookies.

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Wydarzenia
    • Ogólne
    • Kultura
    • Sport
  • Kontakt
  • Tutaj dostaniesz „Kuriera”
  • Ważne telefony i adresy e-mail
  • Rozwiązania krzyżówek
  • Petycje i wnioski
  • Przetargi
  • Reklama
  • Promujemy Sosnowiec
  • Spacerownik
  • O nas
  • Archiwum
  • Sklepik

Kurier Miejski © 2019 Polityka Prywatności Cookies.

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zobacz naszą Politykę Prywatności Cookies.