Instalacje będą do dyspozycji mieszkańców do 15 września.
Już od czwartku 8 września, mieszkańcy Sosnowca mogą pobierać utwory w cyfrowej wersji ze specjalnie przygotowanych instalacji, które stanęły na Placu Stulecia.
Te uliczne biblioteki to część projektu Kultura Na Widoku, organizowanego przez Fundację Legalna Kultura. W spotach promujących tegoroczną, trzecią już edycję Kultury Na Widoku wzięły udział wybitne osobowości artystyczne – Zbigniew Wodecki, Danuta Stenka, Joanna Jabłczyńska, Arek Jakubik oraz Jarosław Boberek. Instalacje będą do dyspozycji mieszkańców do 15 września.
Kultura Na Widoku to instalacje – uliczne wirtualne biblioteki ustawione w centralnych punktach miast oraz w miejscach wydarzeń kulturalnych. W tym roku pojawiły się także citylighty na 600 przystankach aglomeracji miejskich w całej Polsce. Do dyspozycji użytkowników są tysiące plakatów w szkołach, bibliotekach i urzędach w miejscowościach na terenie całej Polski. Można z nich pobrać 1100 utworów w cyfrowej wersji – filmów, muzyki, książek i gier. W tym roku organizatorzy proponują także wirtualne spacery po muzeach świata.
Projekt ma na celu budowanie świadomego uczestnictwa w kulturze i jest skierowany do wszystkich –nigdy nie jest za wcześnie i nigdy nie jest za późno, żeby wyrobić w sobie nawyk sięgania po kulturę z legalnych źródeł.
Instalacje będą do dyspozycji mieszkańców do 15 września, ale z zasobów tegorocznej Kultury Na Widoku można będzie korzystać 8 października za pośrednictwem strony www.kulturanawidoku.pl.
UTWORY W KULTURZE NA WIDOKU
Z muzycznych nowości pojawiła się płyta „1976: A Space Odyssey” Zbigniewa Wodeckiego z Mitch & Mitch, „Annoyance and Disappointment” Dawida Podsiadły i ścieżka dźwiękowa z ostatniego sezonu „Gry o tron”. Wielbiciele dobrego kina mogą obejrzeć m.in. „Pokój” Lenny’ego Abrahamsona i „Małego Księcia” Marka Osborne’a. Na wirtualnej półce Kultury Na Widoku nie zabrakło bestsellerowej powieści „Dziewczyna z pociągu” autorstwa Pauli Hawkins. Amatorzy gier komputerowych mogą pobrać z legalnego źródła m.in. „This War of Mine”.
W roku Krzysztofa Kieślowskiego przygotowaliśmy specjalną kolekcję dla fanów tego wybitnego artysty i dla tych wszystkich, którzy chcieliby zapoznać się z jego twórczością. Znalazło się w niej 16 filmów, m.in. Przypadek, Amator i trylogia Trzy kolory, oraz albumy z muzyką filmową.
– Liczymy, że taka forma prezentacji kultury w przestrzeni miejskiej spodoba się mieszkańcom Sosnowca. Chcemy w większym stopniu zaangażować sosnowiczan w życie miasta –tłumaczy Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Tegoroczną nowością są wirtualne spacery po najsłynniejszych muzeach i galeriach całego świata. Dzięki Kulturze Na Widoku w dowolnym czasie i miejscu można zwiedzić np. MOMA, Galerię Uffizi czy Ermitaż – wystarczy wpisać w przeglądarkę podany przez link lub zeskanować kod QR. Wiele propozycji utworów dostępnych w ramach tegorocznej edycji Kultury Na Widoku opartych zostało na idei przybliżenia odbiorcom adaptacji wybitnych dzieł sztuki. Liczne filmy i utwory muzyczne nawiązują do książkowych pierwowzorów, na przykład ekranizacje Imienia róży, Łowców Głów, Mikołajka oraz Burzy.
Twórcą grafiki na plakaty, citylighty i instalacje tegorocznej edycji Kultury Na Widoku jest Prof. Piotr Welk, prowadzący Pracownię Multimediów w Akademii Sztuki Pięknych w Warszawie.
JAK TO DZIAŁA?
– Każdy, kto podejdzie do instalacji, plakatu czy citylightu na przystanku, zobaczy okładki filmów, płyt, książek oraz gier. Wpisując link do przeglądarki w urządzeniu mobilnym lub skanując kod QR może bezpłatnie albo w promocyjnej cenie pobrać interesujący go utwór. Oczywiście, aby skorzystać z tych zasobów, nie trzeba nawet wychodzić z domu, wystarczy wejść na www.kulturanawidoku.pl – mówi Kinga Jakubowska, prezes Fundacji Legalna Kultura.
Instrukcja użytkowania i informacje, jak pobierać utwory, znajdują się także na stronie www.kulturanawidoku.pl w zakładce JAK TO DZIAŁA oraz bezpośrednio na regałach i plakatach. Bezpłatna sieć wi-fi umożliwia korzystanie z instalacji non-stop.
Realizacja projektu nie byłaby możliwa bez wsparcia partnerów – Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowego Centrum Kultury, miasta stołecznego Warszawy, AMS, GLS i Play.
Współorganizatorem projektu jest Narodowe Centrum Kultury.
Spoty promujące projekt:
1. Ze Zbigniewem Wodeckim: https://youtu.be/MUC4Bof7g8s
2. Z Danutą Stenką: https://youtu.be/fPp0USF_RaE
Źródło UM Sosnowiec