Poznają dzieje, kulturę i tradycje Sosnowca oraz regionu
Postaci, którzy tworzyli historię, tradycję i kulturę Sosnowca oraz dzieje i przełomowe wydarzenia, które ukształtowały Zagłębie Dąbrowskie, będą poznawać w tym roku szkolnym uczniowie drugich klas gimnazjów z terenu Sosnowca.
W każdej drugiej klasie 10 godzin lekcyjnych będzie przeznaczonych na tzw. edukację regionalną. Lekcje będą odbywać się nie tylko w szkole, ale także w innych miejscach na terenie całego regionu.
– Po raz pierwszy w Sosnowcu, w ramach tzw. godzin prezydenckich ruszamy z regionalizmem, dotyczącym Zagłębia i Sosnowca – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent miasta. – Trzeba wiedzieć, co to jest Śląsk, a co Zagłębie. Myślę, że to ważne, bo mamy wiele organizacji, które dużo mówią na temat regionalizmu, a niewiele się w tym temacie dzieje – dodał prezydent.
Zaproponowano już dziesięć tematów lekcji poświęconych regionalizmowi. Wśród nich znalazły się: „Miasto Sosnowiec na mapie Polski – położenie i zróżnicowanie przestrzenne elementów środowiska geograficznego regionu”, „Sosnowiec – szata roślinna i zwierzęta. Ochrona środowiska”, „Struktura organizacyjna gminy i powiatu miasta Sosnowiec”, „Nasze korzenie”, „Tradycja, kultura i sport w Sosnowcu”, „Zabytki miasta Sosnowiec. Sosnowiec miasto tolerancji”, „Miejsca pamięci narodowej”, „Współczesne problemy miasta Sosnowiec”, a także „I co dalej młody człowieku?” oraz „Nasze sukcesy – sukcesami Sosnowca”.
– Tematyka zajęć była opracowana i konsultowana przez doktora Pawła Matyszkiewicza z Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Katowicach, który jest także koordynatorem nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie w województwie śląskim – wyjaśnia Zbigniew Byszewski, pełnomocnik prezydenta ds. edukacji.
Lekcje mogą być przygotowywane pojedynczo lub w blokach, a także we współpracy z miejskimi jednostkami kulturalnymi oraz TKKF i w ramach tzw. projektów gimnazjalnych.
Podsumowaniem cyklu lekcji mają być prace poszczególnych uczniów lub klas, które zostaną ocenione przez powołany przez prezydenta miasta zespół fachowców. Najlepsze z prac, wykonanych dowolną techniką, zostaną nagrodzone. W najbliższym czasie odbędzie się także spotkanie z nauczycielami i dyrektorami szkół, którzy są zaangażowani w realizację projektu. Wezmą w nim udział także przedstawiciele miejskich jednostek kulturalnych. Zajęcia finansowane są przez Urząd Miasta i mają odbywać się już na stałe. Po likwidacji gimnazjów mają zostać dopasowane do dopasowane do zmienionego systemu szkolnictwa.